Wat is beter wiet of sigaret?

ik wil graag mooie antwoorden horen omdat ik met ondezoek bezig met nog iemand om te kijken wat beter is

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je qua effecten of wat minder ongezond is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan je schrijven te zijn lijkt het me dat de wiet zijn werk al gedaan heeft... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De trefwoorden zijn ook zo serieus...
rebecca
14 jaar geleden
kan je niet beter eerst een onderzoekje doen over de nederlandse taal ? zo te zien kan je daar ook nog wel wat van leren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit me bij pontiac aan, en hou het daarom ook zo kort mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vindt het alle bij niks. 'Stoppen met roken!'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen van bijde .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem liever een stuk chocola!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vindt het zo jammer dat er in veel antwoorden ook wordt gezegd dat je het niet moet doen. Ik rook zelden een wietje, maar als ik rook is het toch zo lekker rustgevend of juist oppeppend! En wie weet nog wel gezonder voor je dan een speklap..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles met mate, he :)

Antwoorden (15)

Pure wiet is minder slecht dan pure tabak..

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor de longen althans. Van wiet wordt je dommer, maar van sigaretten gaat je gezondheid achteruit.

Ik hou het dus op:

Sigaretten: Slecht voor lichaam, goed voor je geest (als je eenmaal begonnen bent)
Wiet: Slecht voor je geest, minder slecht voor je lichaam
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dit geval kun je niet spreken van 'beter'. Beide zijn niet (altijd) goed voor de gezondheid.

Tabak is wel slechter dan wiet. Maar als je wiet in een sjaggie rolt is het net zo slecht, want je rookt dan ook het tabak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is appels en peren vergelijken.

wiet: mogenlijke psychose, paranoia en geheugens verlies

tabak: oa: bloedvaten vernauwing en longkanker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tis allebei niet goed natuurlijk,

Ik las hierboven dat pure wiet beter voor je zou zijn, das niet zo... Bij de verbranding van wiet komen meer koolwaterstoffen vrij als bij ( de zelfde hoeveelheid ) tabak. Tevens zit er op de meeste nederwiet een lading chemicaliën. Op tabak ook trouwens...

Omdat het vocht gehalte in wiet soms erg hoog is komt er ook nog meer water vrij bij de verbranding van wiet. Bij tabak is dit te verwaarlozen.

Nu kun je concluderen (lees: stoppen met denken) dat wiet slechter is.

Er zijn ook studies geweest waarbij aangetoond is dat er in een pakje sigaretten net zoveel slechte stoffen zitten als in een joint (met tabak, dat wel)

Nu weet ik dat een gemiddelde roken +/- 1 pakje per dag rook... ik weet niet wat de gemiddelde blower die niet rook op een dag rookt, en of hij elke dag rookt.

Veel succes met je onderzoek!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wiet is veel slechter. Als je er aanleg voor hebt, kan je er schizofrenie door krijgen. Tabak is ook niet erg gezond maar je wordt niet direct ziek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is beide slecht, maar in wiet zit geen nicotine, en dat laatste geven wietrokers vaak aan als reden om aannemelijk te maken dat het gezonder zou zijn dan alleen tabak roken. In een joint zit namelijk iets minder tabak, omdat een deel daarvan is vervangen door wiet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als extra toevoeging op de eerder gegeven antwoorden: Bij het roken van wiet krijg je meer kankerverwekkende stoffen zoals teer binnen dan bij tabak. In dat opzicht is het roken van wiet slecht. Om cannabis binnen te krijgen kan je beter een waterpijp gebruiken of er thee van zetten.

Voor zowel wiet als tabak krijg je door de rook veel kleine deeltjes in de longen die aan de wand gaan vasthechten. Wat dat betreft is beide even slecht.

Toegevoegd na 2 uur:
Overigens rook je meestal wiet vermengd met tabak en nooit puur, dus eigenlijk kan je niet eens een goede vergelijking maken, want als je een joint rookt krijg je ook de tabaksrook naar binnen.

Toegevoegd na 2 uur:
Wat veel mensen denken is dat een jointje relatief onschuldig is. Wellicht kan je voor je onderzoek ook eens onderstaande artikelen doorlezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sigaretten rook je, dat is slecht.

Wiet kun je roken of eten, en vooral dat laatste is veel minder slecht dan het roken van een sigaret.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je moet wel een geestelijk stabiel persoon zijn als je dat soort experimenten gaat doen.

Anders raad ik (misschien) toch maar de sigaret aan als ik echt moet kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je wil weten wat het beste is, dan is het een wietverdamper, dan adem je ALLEEN de werkzame stof THC in en verder niets...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beiden zijn verslavend dus ik zou zeggen geen van beiden! Als je er niet aan begint, hoef je ook niet zoveel moeite te doen om te stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wiet staat niet bekend als verslavend
tabak wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spreek je uit eigen ervaring? Zoniet dan geen goed antwoord. En het is makkelijk om er mee te stoppen als je alternatieven voor de verslaving zoekt (andere bezigheden).
sigaretten bevatten nicotine, dat is niet goed
wiet bevat geen nicotine
wel een heilzaam stofje.

of wiet dan per definitie beter is
hangt af waarvoor je het gebruikt.

als pijnbestrijding is wiet roken te verkiezen boven een sigaret.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraag is; Wat is beter;

Een sigaret is minder schadelijk.
Eén joint staat ongeveer gelijk aan het roken van 7 sigaretten.

Eén joint bevat veel meer schadelijke stoffen, door wiet worden je longblaasjes groter en wordt schadelijke stof makkelijker opgenomen.

Voor je onderzoek het volgende;

De rook van cannabis heeft twintig keer zoveel amonia in zich dan sigarettenrook. Ook zit er vijf keer zoveel cyanide en nitrogeen oxide in de rook van de softdrug. Deze stoffen verhogen het risico op hart- en longschade. Amonia vergroot de kans op kanker.

Eerder onderzoek wees uit dat de rook van cannabis meer schade aanricht, doordat zij vaak dieper wordt geïnhaleerd dan sigarettenrook. Nu is echter gebleken dat ook de stoffen in de cannabisrook zelf schadelijker zijn. Op haar beurt bevat sigarettenrook meer stoffen die tot onvruchtbaarheid kunnen leiden.

Cannabis, ook wel wiet of marihuana, is een van de meest gebruikte softdrugs in Nederland.

http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/nieuws/1650/rook-van-wiet-veel-giftiger-dan-van-tabak
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijwel niemand rookt zoveel wiet als een stevige roker tabak, een stevige roker tikt een pakje shag per dag weg
en kan dan evenzohgoed 78 jaar worden.
Zou een wietroker dat doen , dus 50 gram wiet per dag oproken...............
Ik denk dat je verbeeldingsvermogen dit verhaal wel af kan maken.
Een wietroker zou dit regime nog geen deel van een jaar volhouden.
Dus als je een vergelijking trekt tussen tabak en wiet, zal de tabaksroker bij gelijke hoeveelheid het winnen van de wietroker, ook rijden met een peuk in je hoofd is beter te doen als met een 100% wietsigaret.
Dat laat onverlet dat roken dodelijk is.
Bij dezelfde hoeveelheid wiet zal de dood sneller intreden, alleen zal een wietgebruiker na korte tijd al geen beleving gebaseeerd op de werkelijkheid meer hebben en dus niet eens beseffen dat hij/zij dood is.
Om het gevaar te vergelijken ben ik dus niet van met tabak vesnetden wiet uitgegaan, dat zou de feitelijke vergelijking immers vertroebelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sigarret!
Want 1 voorgedraaide weed jointje is 1 pakje sigarret waard...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hebben meer overeenkomsten dan verschillen; het stinkt vreselijk, is een aanslag op je gezondheid, en ook voor de werking van je hersenen niet. De manier waarop tabak en cannabis inwerken op je hersenen zijn wel verschillend; tabak stompt af, en zorgt dat je minder goed in staat bent risico's in te schatten of fouten te onderkennen, terwijl recreatief gebruik van cannabis ervoor kan zorgen dat je tijdelijk erg creatieve ingevingen krijgt. Mocht dat je bedoeling zijn, dan is wiet beter :P
Wel meteen alles opschrijven, want het vreet ook je kortetermijngeheugen weg.
Toch zou ik zelf wiet de 'betere' willen noemen. Vooral vanwege de pijnstillende en medicinale werking die THC kan hebben op bijvoorbeeld mensen met MS, AIDS of patienten die een chemokuur moeten ondergaan.