wat zijn de lichtflitsen die ik waarneem als ik inslaap en plotseling geluid hoor?

Elke avond als ik op bed ga en probeer in te slapen en er is een geluid (krakende vloer, tikkend apparaat) dan zie ik een lichtflits terwijl ik mijn ogen dicht heb. Wat is dit en waarom doen mijn hersenen dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.4K
Cryofiel
10 jaar geleden
Synaesthesie? http://nl.wikipedia.org/wiki/Synesthesie_%28zintuig%29 http://en.wikipedia.org/wiki/Synesthesia

Het beste antwoord

Dat heet een hypnagogische hallucinatie. Verwant aan een verschijnsel als slaapverlamming of het vrij veel voorkomende 'val'gevoel vlak voor het in slaap vallen. Sommige mensen hebben hele complexe hallucinaties, horen iemand hun naam zeggen, hebben het gevoel dat iemand hen aanraakt, ervaren vibraties door hun lichaam, hebben het gevoel alsof ze met hun bed door de licht vliegen of hebben gevoelsmatig het idee dat ze langzaam door hun bed heen zakken. In feite kun je alles wat je kunt dromen, op zo'n moment ook hallucineren. Meestal is het echter gerelateerd aan de omgeving waar je je bevindt, omdat je nog niet zo ver in slaap bent dat je niet meer weet dat je in je eigen huis in bed ligt. Daarom nemen zulke hallucinaties vaak vormen aan van aanraking, het horen van voetstappen of een krakende deur in huis of het gevoel dat er iemand bij je in de kamer is.

De vraag naar het waarom is niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Kort gezegd komt het doordat je hersenen al verder zijn in het proces van 'in slaap vallen' dan je lijf, of dat sommige delen van je hersenen verder zijn dan anderen. Bepaalde sensaties, geluiden of beelden worden dan gegenereerd door je brein zelf op een manier die vergelijkbaar is met wanneer je droomt. Het verschil is alleen dat je nog half wakker bent als je dit soort sensaties hebt.

Maar waaróm? Hersenonderzoekers weten niet eens precies waarom we slapen of waarom we dromen. Er zijn wel allerlei theorieën wat dat aangaat, maar vooralsnog blijft het daarbij. Ik vrees dus dat ook niet gezegd kan worden waarom er soms in die processen iets niet helemaal synchroon loopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas het enige antwoord (meer is altijd fijn :))
Toch met thumbs up dus Beste Antwoord, bedankt!