Waarom krijg je tranen in je ogen als je gaapt en wat kan je ertegen doen?

Als ik gaap krijg ik vaak tranen in mijn ogen en dat vind ik erg vervelend. Wat kan ik hier tegen doen en hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.7K

Het beste antwoord

Gapen of geeuwen is een reflex die ontstaat in je hersenen, om precies te zijn in je hersenstam. Tijdens het gapen spannen je spieren zich aan, doe je je mond open en neem je een grote hap lucht. Een gaap tegen houden is vrijwel onmogelijk en een goede gaap gaat gepaard met jezelf uitgebreid uit te rekken en je ogen lekker dicht te knijpen. Er gebeuren nog meer dingen in je lichaam tijdens het gapen. Je ogen gaan bijvoorbeeld tranen, omdat je gezichtsspieren tegen je traanbuisjes aan duwen. Je hartslag gaat omhoog, je bloeddruk stijgt en je kleine bloedvaten vernauwen zich. Je kunt er helaas niets tegen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat komt omdat je gezichtspieren op je traanbuisjes drukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kun je niets tegen doen. Jouw traanbuisjes zijn gevoelig voor prikkels en als je gaapt gaan er prikkels via je zenuwen naar je ogen. De holtes in je gezicht staan allemaal met elkaar in verbinding.