Hoeveel moet ik er bij op rekenen als ik temperatuur onder de arm?

Wanner je temperatuur opmeet onder de arm moet er iets bij gerekend worden.. klopt dat? zo ja hoeveel?
En wanneer heb je koorts of verhoging?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
221.5K

Het beste antwoord

De oksel staat meer bloot aan uitwendige omstandigheden en dit kan tot grotere schommelingen leiden dan bij metingen onder de tong of in de aars. Nochtans zijn de resultaten bij een zorgvuldig uitgevoerde meting zeer betrouwbaar.
- Een gewone kwikthermometer moet eigenlijk ongeveer 10 minuten onder de oksel gehouden worden, een elektronische minstens 1 minuut. Houd de arm daarbij tegen het lichaam aangedrukt. Een goede positie daartoe is licht op de zijde gerold in bed of op een zetel.
- Wanneer u bij kleine kinderen de temperatuur onder de oksel wilt meten, neemt u het kind best op de schoot of in de armen en houdt u het zo tegen u aan geknuffeld. Een voorwaarde hierbij is natuurlijk dat het kind dit graag heeft en het zich laat welgevallen wat bij zieke kinderen niet altijd vanzelfsprekend is.
- De temperatuur in de oksel ligt doorgaans 1 graad lager dan wanneer deze in de mond gemeten wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is zeer onbetrouwbaar als je onder je arm de temperatuur opmeet.

Het beste is toch een anale thermometer.

Je hebt verhoging bij 37,5 tot 38,5 graden.
Boven de 38,5 begint koorts en hoge koorts is vanaf 39 graden.

Ik heb ooit 80 dagen koorts gehad en als ik dan mijn temp. in mijn oksel ging meten dan verschilde dat soms 1 graden en soms wel 1,5 graden, dus ik zou dat zeer afraden als je denkt dat je koorts hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder de tong, in het oor, onder de oksel en in de anus zijn plaatsen om de koorts op te nemen. Het meten van de juiste temperatuur onder de oksel vraagt minstens tien minuten. Er moet dan nog 0,5"C bij de uitslag worden opgeteld. Onder de tong vijf minuten, en tel er dan nog eens 0,3"C bij op. Het opnemen van de temperatuur via de anus (drie minuten) en het oor (met een speciale oorthermometer) zijn de beste en meest betrouwbare manieren. Tegenwoordig zijn er heel handige thermometers te koop die via het oor een betrouwbare uitslag geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
https://www.pucshop.nl/blogs/thermometer/temperatuur-meten