Zijn er huis-tuin-en-keukenproducten om tongaanslag te verwijderen?

Hallo,

Zijn er huis-tuin-en-keukenproducten om tongaanslag? Op internet lees ik diverse dingen maar ik heb geen idee welke nou kloppen. Voor zover ik weet is het tenminste tongaanslag. Het is wit, vooral achter op de tong en ik vind het niet zo frisjes… Alle tips welkom!

Groeten,
Ludo

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Veiligheidshalve zou je er even door de tandarts naar moeten laten kijken.

Je kunt met een tandenborstel de aanslag proberen weg te krijgen, maar een tongschraper is er helemaal voor gemaakt.
Je kunt een tongschraper bij vrijwel elke drogist kopen.

Voordelen:
1. Een frisse adem. Als je kampt met tongaanslag, word je ook getrakteerd op een stinkende adem. Uitsluitend tandenpoetsen fikst dit niet! In de mond krioelen legio bacteriën. Bovendien herbergt de mond afvalstoffen zoals afgeschilverd wangslijmvlies, bloedcellen en voedsel. De bacteriën op je tong onttrekken zwavel uit deze overblijfselen en transformeert dit in kleurloze maar zeer penetrante gassen. Dat stinkt de pan uit !
2. Minder tandplak. Bacteriën op de tongrug verkassen stelselmatig naar andere delen in de mond en dan specialiter naar je tanden. De bacteriën concentreren zich zodat ze beter beschut zijn tegen het speeksel. Je krijgt binnen afzienbare tijd gaatjes door tongaanslag.
3. Gezonder tandvlees. De zwavelgassen die worden geproduceerd door tongbacterieën , hebben een negatief effect op je tandvlees. Maar ook tegengesteld. Indien het tandvlees eenmaal ontstoken is, geraakt er meer bloed in de mond. Bloedcellen worden ontleed door de tongbacterieën, en daarmede barsten opnieuw zwavelverbindingen los die op hun beurt weer het tandvlees invreten.
4. Bevordering van de smaak. Het prutbeslag op je tong bedelft de smaakpapillen. Daardoor kun je minder goed proeven. Geef de smaakpapillen wat meer lucht, door je tong goed schoon te maken en je kunt meer van je eten genieten.
5. Het lijkt veel mooier. Een roze tong is prettiger om naar te kijken dan een gele of witte tong. Als je het belangrijk vindt om er goed en gezond uit te zien, dan is het wellicht een onthulling om te gaan starten met het afschrapen van tongsmurrie.
6. Beter voor je tandglazuur. Tongaanslag zorgt ervoor dat de zuuraanslag op je tanden door onder andere het oppeuzelen van snoeperij veel langer aanhoudt dan wanneer je geen last van tongbeslag hebt. Je tandglazuur wordt daarom langer én agressiever aangetast.
SimonV
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Misschien kun je je mond spoelen met Baking Soda (gorgelen). Verder een tongschraper van de tandarts!