Hoe kom je aan Hoogtevrees ? Word je ermee geboren , of overkomt iemand dit na een slechte ervaring ?

..ben benieuwd naar jullie reacties ...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beide: je wordt ermee geboren en het groeit als je leert lopen. Neem een baby, die kan zwemmen zonder angst maar na een paar maanden komen alle angsten samen met de ontwikkeling van het lichaam. In het wiegje merk je hoe de baby niet bang is om te vallen (zinloos) altijd maar verder ziet tot je het plots in de tuin ziet wijzen naar een vliegtuig hoog in de lucht en dan weet je dat het gezicht volgroeid is. Maar de lach ontstaat ook al (bron: het psychologisch genie Desmond Morris) bij de moeder als het de baby spelend doet vallen op de schoot waarbij het een grimas trekt van 'ik ben bang' en tegelijk in contrast die grimas afzet tegen het onvoorwaardelijke vertrouwen dat die baby dan nog heeft in zijn/haar moeder, vader of opvoeder/opvoedster en zo vang rimas naar glimlach (soms grimlach) gaat. Na het kruipen waar de valangst leert tot rollen om pijn te voorkomen (pijn is dus héél zinvol in opvoeding), leert het later ook lopen (wonderbaarlijk te noemen). Met het lopen ontstaan nog grotere angsten en zo gaan we verder met hoogtevrees: een trede wordt een tafel qua hoogte, tot bepaalde jongeren gewoon videoclips lanceren waarbij ze van gebouw tot gebouw springen met salto's en steeds is er de evolutie van hoogtevrees versus het psychisch sterker worden in de geest en het onder controle houden van die angst (mens sana in corpore sane) = gezonde geest in gezond lichaam). En ja, als we ouder worden, overkomt het ons weer: Als ouders met kinderen mee gaan schaatsen, staan ze versteld hoe bang ze geworden zijn van te vallen (pas door opzettelijk weer te leren vallen, leerde ik weer salto's over de balustrade op de ijsbaan of te jumpen over hogere voorwerpen). En tot slot, hoogtevrees heeft alles te zien met overleven: Van een duiktoren van 10 meter vrije val doen is zalig, maar het gaat gepaaard met doodsangsten in het begin. Altijd opnieuw overigens. En als mijn zoon al twee uren op een dak als metser bezig is, dan gaat zijn angst wat over tot hij met een voet ergens doorzakt en weer beseft dat hij beter... zijn hoogtevrees houdt als hij een lang en gelukkig huwelijk wil met zijn Tyne. Ik doe het de oma van mijn kinderen dan ook niet meer aan dat ze mijn kinderen aan mijn hand op de boordsteen van de Brugse reien langs het water ziet lopen, hoewel ze dat vroeger zelf met mij deed en ik daar de allerveiligste herinneringen aan heb...

Antwoorden (3)

mijn vader had vroeger geen hoogtevrees hij werkte in de bouw en is eens boven in n gebouw in slaap gevallen toen hij wakker schrok lag hij op n balk naar beneden te kijken vanaf die tijd had hij hoogtevrees
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoogtevrees of acrofobie komt regelmatig voor en kan zijn aangeboren of aangeleerd.

Ieder mens heeft een aangeboren angst voor afgronden of een diepe ruimte onder zich. Dat is gezond. Het weerhoudt ons ervan dingen te doen die tot levensgevaarlijke valpartijen zouden kunnen leiden. Het spoort ons aan voorzorgsmaatregelen te nemen als we bergen beklimmen en langs afgronden lopen. Het zorgt ervoor dat we niet argeloos op een dak klimmen of over de reling van een balkon op de zesde verdieping gaan hangen.

Veel fobieën verschijnen na een zwaar trauma, maar een fobie voor hoogte ontstaat waarschijnlijk anders. De extreme angst is vermoedelijk vooral aangeleerd. Als ouders heftig reageren als een kind van de trap valt, bijvoorbeeld. Ze geven zo het verkeerde voorbeeld.
Waardoor het precies komt is niet duidelijk, maar mogelijk heeft het te maken met een verminderend gevoel voor evenwicht.
Amadea
10 jaar geleden
Iedereen heeft hoogtevrees, tot kleinek kruiende babies of landschildpadden aan toe. Een uitzondering zijn leden van sommige indianenstammen. Het is een erg gezonde angst die komt door veel verticale lijnelementen en diepte in het uitzicht en weinig horizon. Dat triggert op via een vaste verbinding hersenactiviteit in emotiononele centra (limbische systeem) en je krijgt een angstprikkel die je helpt deze gevaarlijke prikkel te vermijden, eigenlijk niet veel anders dan pijnprikkels die je ook helpen te stoppen met het doen van domme dingen. Ook de angst voor slangen schijnt aangeboren te zijn.
Veel mensen hebben wel geleerd de hoogtevreesangst te onderdrukken, net zoals je een kniepeesreflex kunt onderdrukken als je je er op voorbereid dat een dokter met zijn hamer onder je knieschijf slaat. Mijn persoonlijke ervaring is dat je je altijd wat "unheimisch" voelt op grote hoogte. Wij legden wel bedden in de galerij met een matrasje tussen raam en rand van het matras. Echt lekker op je gemak lig je dan nooit. Ook de doorzichtige vloeren in het forumgebouw in Wageningen waren niet echt prettig om overheen te lopen met een gat van 25 meter onder je.

Toegevoegd na 1 minuut:
excuses voor het woord hoogtevreesangst, een vertyping zullen we maar zeggen.