Er is een klein aantal gevallen bekend van mensen die zich doodgelachen hebben. In een deel van de gevallen was het lachen waarschijnlijk een bijverschijnsel, en was de werkelijke doodsoorzaak anders. Behalve de mensen uit
deze lijst zijn er ook bepaalde vormen van astma waarbij hard lachen een aanval kan oproepen, waardoor men kan overlijden.

De lijst:
-5e eeuw v.Chr. - Zeuxis, Grieks schilder. Lachte zich dood na het schilderen van een oude vrouw.
-207 v.Chr. - Chrysippus, Grieks filosoof. Zou zich volgens een legende hebben doodgelachen nadat hij zijn ezel wijn liet drinken en zag hoe het dier vervolgens een vijg probeerde te eten.
-1599 - Nandabayin, Birmees koning. Zou volgens de legende overleden zijn nadat een Venetiaanse reiziger vertelde dat er in Venetië geen koning was.
-1975 - Alex Mitchell, Engels metselaar. Lachte 25 minuten non-stop tijdens een aflevering van The Goodies, waarna hij overleed. Zijn weduwe, die getuige was van deze manier van overlijden, stuurde later een brief om de makers van The Goodies te bedanken dat ze de laatste minuten van haar man zo plezierig hadden gemaakt.
-2003 - Damnoen Saen-um, Thaise ijscoman. Lachte gedurende twee minuten in zijn slaap en overleed daarna. Zijn vrouw probeerde hem tijdens het lachen tevergeefs te wekken. Volgens medici ging het mogelijk om een hartaanval

Van doodkietelen zijn geen voorbeelden, wel werd het als martelmethode gebruikt.
Dit heeft als nadeel dat lang niet iedereen er zoveel onder zal lijden dat het een marteling wordt, maar is een
goedkope en relatief subtiele manier om iemand te martelen. Het slachtoffer wordt vastgebonden, bij zijn voeten nog eens extra gekneveld en vervolgens lange tijd gekieteld. Dit kwam veelvuldig voor bij de Romeinen, die een geit de voetzolen van het slachtoffer lieten likken. Omdat een geitentong zeer ruw is werden de voetzolen opengescheurd, wat uiteindelijk veel pijnlijker was dan het kietelen zelf. In latere tijden werd deze manier van martelen vooral gebruikt als vorm van vernedering, zoals de schandpaal: iedere passant kon de vastgebonden veroordeelde kietelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Er is een klein aantal gevallen bekend van mensen die zich doodgelachen hebben. In een deel van de gevallen was het lachen waarschijnlijk een bijverschijnsel, en was de werkelijke doodsoorzaak anders. Behalve de mensen uit deze lijst zijn er ook bepaalde vormen van astma waarbij hard lachen een aanval kan oproepen, waardoor men kan overlijden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je toevallig een hartaantal krijgt wel. Of als je lachend voor een bus loopt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door zo hard te lachen dat je je verslikt, en dan stik je in je eigen speeksel? Of dat je niet meer genoeg lucht krijgt.
Ik denk dat je je letterlijk kunt doodlachen, er zijn volgens verschillende sites ook gevallen bekend waar van mensen zich letterlijk dood lachte...

Toegevoegd na 3 minuten:
hier hebben ze het ook over dood lachen... -->
http://www.goeievraag.nl/vraag/begrijpelijk-nederlands-uitleggen-gebeurt-letterlijk.33217
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wel eens gebeurd, maar dan gaan wel lichamelijke problemen aan vooraf. Bij een gezond mens komt dit niet vooor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, lachen kan zo veel van je lichaam vragen, dat het het begeeft. Maar niet bij Youp van 't Hek.
14 jaar geleden
Zeker weten!
Bekijk onderstaande opname maar eens!
Vergeet niet je geluid aan te zetten!