ik heb het uitgemaakt met mijn vriendin maar ze wilt mijn huis niet uit wat kan ik doen ?

Na ruim 4,5 jaar te hebben samen gewoond is de druppel gevallen omdat we steeds ruzies hebben , nu heb ik het uitgemaakt maar ze wilt niet weg , zij trok bij mij in, in mijn gehuurde woning maar ze weigert te vertrekken wat kan ik doen ??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
25.2K
Rieneke1
10 jaar geleden
Moet ze na 4.5 jaar dan stante pede het huis uit?
Het was jouw besluit, geef haar even de tijd om te wennen aan het idee, en om te zien dat het je menens is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze zou bij mij ook moeten vertrekken, om te laten zien dat het menens is lijkt het me logisch dat ze gelijk vertrekt anders zou ze nog kunnen gaan denken dat er nog hoop is.......
ItisILeClerc
10 jaar geleden
direct alle sloten vervangen is de enige remedie

Antwoorden (3)

Er komt nog veel meer bij kijken om op een prettige manier voor beide Allereerst is het heel verstandig om tot een rustig gesprek te komen en zonder ruzie overeen te komen dat het ZO NIET GAAT en dan je ex een termijn stellen van bijvoorbeeld een maand dat ze in die maand een ander huis moet zoeken/vinden en of ze nu zoekt of niet dat ze dus bijvoorbeeld op 20 december [volgende maand dus] weg moet/er uit moet/ verhuizen moet. Dat is op vrijdag de vrijdag voor de feestdagen, laat je niet overhalen om tot/met Oud & Nieuw te mogen blijven!!

Daar zal zij zich tegen verzetten, staat de gehuurde woning op JOU NAAM? als dat zo is goed, is dat niet zo, dan moet je dit zsm veranderen bij de Woningstichting.
Je kunt haar helpen met huizen zoeken, ze kan logeren bij familie of vrienden op de bank of in de logeerkamer. Dat kan met al haar spullen, laat je niet overhalen om alles in je huis te laten staan, zodat er altijd een goede reden is om weer bij jou langs te komen.

Op 20 december de dag dat je ex verhuisd is, moet je meteen een nieuw slot met nieuwe sleutels op de voordeur zetten. Anders is het eind zoek, nu heb je een stok achter de deur: nieuwe sleutel / nieuw slot waar zij niet in meer in kan...
kanten een eind aan een jarenlange [4,5 jaar is geen kattenpies] relatie te maken.

Doe je best en houdt vol

Toegevoegd na 11 uur:
Yaico, ik ging in mijn antwoord wel erg kort door de bocht... een relatie van 4,5 jaar is niet niks en om iemand dan slechts 1 maand te gunnen om een hele nieuwe start te maken is wel erg kort!
Het zou beter zijn om iemand in zo'n geval meer tijd te gunnen, misschien 3 maanden? maar dat moet je natuurlijk zelf beslissen. Twee maanden is in ieder geval te kort, dat is zo...

Toegevoegd na 11 uur:
Er is iets fout gegaan met de tekst : de eerste zin loopt aan het eind door:

Er komt nog veel meer bij kijken om op een prettige manier voor beide kanten een eind aan een jarenlange [4,5 jaar is geen kattenpies] relatie te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Na een relatie van ruim 4,5 jaar samenwonen,
is een maand "opzegtermijn" wel heel erg kort............
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Momopoyolo : Ik vergat nog op jouw reactie te reageren.
In mijn antwoord schreef ik : "dat ze dus bijvoorbeeld op 20.december [volgende maand dus] weg moet/er uit moet/ verhuizen moet."
Al heb ik inmiddels geschreven dat ik kort door de bocht ging met mijn 1.maand "opzegtermijn", ik schreef wel BIJVOORBEELD ~ voordat alle commotie begon...laat dat gezegd zijn. :-) .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@jodokus, als de ex-vriendin medehuurster is staat het contract op beider naam. Dat heet 'contractuele medehuur' of samenhuur. Degene die in de woning mag blijven krijgt dan een nieuw huurcontract.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@JoanDArc : [geen apostrophe in je naam?]
Dank voor de informatie.
Vraagsteller [VS] spreekt van MIJN huis, ik ging er dan ook van uit dat het ZIJN huis is, ergo geen problemen over huurcontracten/wie er mag blijven wonen...
Mijn antwoord ging om de probleemoplossing, VS schreef dat zijn vriendin niet wilde vertrekken, niet dat zij medehuurder was en DUS niet wilde weggaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@jodokus, Met apostrophe komt via google steeds die heilige naar voren. 't Is zo al erg genoeg.
Mijn reactie was meer over jouw regel: "dan moet je dit zsm veranderen bij de Woningstichting. Dat kan alleen de vriendin zelf doen. Zie je het gebeuren ? [VS] heeft nu al een blauw oog.
Voel je niet op de vingers getikt en de minnen zijn zelden van mij, al denken enkelen dat. De anonieme minnen zijn van de minnenspoken. Ik (ik niet alleen) wijs erop om de vele vergissingen (zachtjes uitgedrukt) die ik bij talloze antwoorden van het afgelopen jaar zie (en ook nog enthousiast geplust worden) uit de weg te ruimen. Die gaan een eigen leven leiden en worden door iedereen nagepraat. Als je het maar vaak genoeg leest, dan wordt het waar.
Op het moment dat het gelukt is, verwijn ik weer om ergens anders ten strijde te trekken. :) Proberen om op redelijke wijze hier uit te komen is een loffelijk streven. Mijn ervaring: dat gaat nooit en te nimmer lukken bij een persoon die zich afgewezen voelt. Een persoon met enig zelfrespect was al weggeweest.
De vraag is of jouw partner medehuurder is.
Als je geen huwelijk of geregistreerd partnerschap hebt, hoeft dat niet zo te zijn.
Andere huisgenoten, zoals partners die samenwonen maar niet getrouwd zijn en geen geregistreerd partnerschap hebben, zijn niet automatisch medehuurder. Om dat wel te worden moeten ze een verzoek bij de verhuurder indienen om medehuurder te worden. Voorwaarde is dat u een duurzame gemeenschappelijke huishouding voert. Een logé, onderhuurder of pensiongast kan dus geen medehuurder worden

Jouw partner kan intussen zo'n verzoek hebben ingediend bij de verhuurder.
Informeer daar naar.

Na 4,5 jaar samen wonen kan je iemand niet zomaar de deur uitzetten.
Je zult daar rustig en normaal afspraken over moeten maken.
Als zij een onderverhuurder was, zou ze ook recht hebben op 3 maanden opzegtermijn.
In die tijd maak je afspraken over wie in welk deel van het huis mag komen.
Daarna kun je altijd nog de sloten vervangen................

Toegevoegd na 13 uur:
De vraag is hier ook gesteld:

https://www.jurofoon.nl/nieuws/6483-ex-dwingen-huis-te-verlaten-na-einde-relatie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
't klinkt hard, maar het is zo +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Momo: je schrijft:
Jouw partner kan intussen zo’n verzoek hebben ingediend bij de verhuurder.
Neen, dat is niet zo.
Een medehuurder wordt je niet zomaar. Er moet een nieuw huurcontract getekend worden waarop de naam van de medehuurder vermeld staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens de Rijksoverheid: Andere huisgenoten, zoals partners die samenwonen maar niet getrouwd zijn en geen geregistreerd partnerschap hebben, zijn niet automatisch medehuurder. Om dat wel te worden moeten ze een verzoek bij de verhuurder indienen om medehuurder te worden. Voorwaarde is dat u een duurzame gemeenschappelijke huishouding voert. Een logé, onderhuurder of pensiongast kan dus geen medehuurder worden. De (ex) partner kan dus wel "een verzoek" hebben ingediend.
Dat dat nog niet geeffectueerd is, is wel duidelijk. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/wanneer-ben-ik-medehuurder-bij-de-huur-van-een-woning.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Momo, Neen, de aanvraag om medehuurder moet ingediend worden door de huurder en medehuurder samen in één brief of via één aanvraagformulier en dient door beiden ondertekend te worden.
Bij de aanvraag dient een tas vol schriftelijke en ondertekende bewijsstukken meegeleverd te worden.
Als je ex partner medehuurder is wat in het huurcontract vermeld moet staan, dan heeft de een niet zomaar het recht om een ander eruit te zetten. Slechts de rechter kan dan een van de partners dwingen de woning te verlaten.
Maar afgaande hoe je de vraag stelt ga ik ervan uit dat je vriendin wel samenwoont maar het nergens vermeld staat in een huurovereenkomst. Dan is het inwoning. bij de ander en mag men in beginsel op straat gezet worden omdat men dan geen recht heeft om in de woning te verblijven zonder toestemming van de ander.
Iemand bouwt geen rechten op door slechts ergens in te wonen. Dit is een wijdverbreid misverstand, zelfs de politie denkt dat er zoiets als opgebouwd woonrecht bestaat. Dit is juridisch gezien nergens op gebaseerd.
Indien je ex-vriendin geen recht heeft in de woning te verblijven, maar niet vrijwillig vertrekt nadat je daarom hebt verzocht, dan heb je in feite twee mogelijkheden. De eerste optie is juridisch: je verzoekt de rechter in kort geding om je ex te dwingen het pand te verlaten.
Nadeel hierbij is dat voor de zaak een advocaat verplicht is, waardoor je kosten maakt om je doel te bereiken. Het voordeel is dat je met het vonnis naar een deurwaarder kan gaan waarbij je hem verzoekt je ex uit de woning te zetten. Je mag dit namelijk niet meer zelf doen.
Een meer praktische en stuk goedkopere oplossing is de sloten van het huis te veranderen. Als huurder doe je er goed aan om dit met de verhuurder te overleggen. Doorgaans zal dit weinig problemen opleveren.

Dit staat verder los van de spullen van je ex-vriendin die dan nog in het huis zullen staan. Je dient haar in de gelegenheid te stellen deze spullen op te komen halen; deze zijn namelijk niet jouw eigendom.
Dit is allemaal op basis van de wet, ik geef geen mening.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt allen voor jullie reacties , heb er veel aan gehad , mijn ex staat idd nergens op papier ingeschreven enkel voor postadres verder niets officieels , ook zijn we gelukkig niet getrouwd en ook geen samenlevingscontract, aangezien mevrouw is vreemd geweest met mijn zogenaamd beste vriend wil ik haar zo snel mogelijk eruit hebben, probleem is nog niet opgelost , ben hier nog mee bezig , nogmaals bedankt ! Nieuwe reacties zijn altijd welkom !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan ligt de oplossing voor de hand. enkele reis naar zgn beste vriend incl eigendommen van ex-vriendin en andere sloten op de deur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Yaico, Een postadres (officieel heet het briefadres) is tijdelijk. De gemeente spreekt meestal met de persoon af hoe lang men op een briefadres ingeschreven mag blijven. Een briefadres is een administratief adres, men woont er niet.