Ik zit 2 weken in ziektewet wegens privé omstandigheden. Ben ik verplicht om naar ArboNed / arts te gaan?

Ik moet op gesprek bij ArboNed om te kijken of ik weer aan het werk kan, reintegratie. Het probleem zit echter niet op de werkvloer, maar puur privé. Ben even mentaal en fysiek "op". Ik hoop over 2 weken weer te gaan werken. Moet ik dan toch naar die Arbo arts of mag ik dit weigeren?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik werk voor een uitzendburo. Ben op advies van hun in de ziektewet gegaan. Advies 4 weken 'uitrusten'. Ik weet dat de situatie dan ook goed is en ik weer gewoon kan werken. Werken is voor mij een betaalde hobby. Ik wil dan ook straks weer gewoon meteen mijn normale uren gaan werken. Dit is voor mij ontspanning. Ik zie het nut niet in van het bezoek aan de Arboarts. Is ook nog eens een eind hier vandaan. Of kan ik beter onbetaald verlof nemen 2 weken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Ik zou zeker gaan. Je kunt zo'n arts vertellen wat er aan de hand is en als je zelf ook aan kunt geven hoe lang je denkt dat het ongeveer gaat duren en wat je van plan bent om zo snel mogelijk weer uit die situatie te komen, zal deze arts daar beslist begrip voor hebben en samen met jou tot een plan komen.

Ik heb dat een keer meegemaakt en zelf had ik aangegeven na twee weken weer aan het werk te gaan, toch heeft de arts mij overtuigd dat ik een maand rust moest nemen. Achteraf gezien was dat ook beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, dat gesprek moet je aangaan. En ook een Arbo-arts houdt zich aan de regels dus je privé situatie wordt niet geschonden. Ben je het niet met hem of haar eens kan je altijd een tweede mening vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag dit niet weigeren. Als je dat toch doet, kan uiteindelijk (na wat heen en weer geschrijf en gewaarschuwd worden) je loon ingehouden worden.

Natuurlijk kun je de komende afspraak afbellen met het bericht dat je dan net een andere afspraak hebt. Vervolgens verschuif je de afspraak naar een week later. En dan ben je toch al weer beter...

Of je gaat wel maar je vertelt dat er privé dingen spelen, maar die je niet wilt delen met hun. Dan zul je ze nog steeds moeten vertellen van welke klachten je last hebt, want anders kunnen ze niet beoordelen of je wel of niet kan werken. Maar details over jouw situatie hoef je niet te vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, alleen zetten ze dan wel je loondoorbetling stop. En terecht want je baas is niet verantwoordelijk voor jouw privéproblemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, het zal ook niet lang meer duren voordat de werknemer zelf aansprakelijk is voor sportblesures. Ik ken al verschillende bedrijven die iemand niet aannemen als die aan sport doet met hoog blesurerisico.
Gewoon gaan en de situatie uitleggen.
Ook prive situaties die werken door op de werkvloer.
Deze mensen zijn er speciaal voor,om jou te helpen.
Door niet te gaan of telefonisch te reageren,zal men kunnen denken dat je niet mee wilt werken aan je herstel proces.
Als je geen contact opneemt met arbo net dan zal dit doorgespeeld worden aan je werkgever.
Wat weer evt gevolgen voor je zou kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Feit is dat je je hebt ziek gemeld. Dus je werkgever kan niet over jou diensten beschikken waar hij normalieter wel voor betaald.
Om dit door te laten gaan zul je je dus bij een oproep moeten melden bij de arbo arts. Ongeacht de reden waarom je ziek thuis zit is dit een consequetie van het ziek melden.

De reden dat je thuis zit is vanwege privé omstandigheden. Dit zal betekenen dat je geen arm of been hebt gebroken maar waarschijnlijk geestelijk niet in staat bent om te werken. In de volksmond noemen we dat ook wel een burnout. Veel mensen denken dat je dit alleen op/van je werk kunt krijgen, maar het tegendeel is waar. Ook een thuissituatie kan leiden tot geestelijke verstoring waardoor je niet meer in staat bent om te voldoen aan verplichtingen naar je werkgever.
Juist dan is een bezoek (los van de verplichting) aan een arbo arts aan te bevelen. Door met hem/haar te bespreken wat er aan de hand is zal dit het proces naar herstel en werkhervatting bevorderen.

Mocht je thuis zitten omdat dit noodzakelijk is/was vanwegen een familielid die ziek thuis is dan is het niet verstandig geweest om je ziek te melden. Je valt door de mand bij de arbo arts en dit kan grote gevolgen hebben voor de relatie tot je werkgever.
Je had in deze beter (onbetaald?)zorg verlof kunnen aanvragen. Maar zoals je reeds aangeeft ben je "op" en hebt waarschijnlijk te kampen met een persoonlijke burnout.

Advies: Neem contact op met zowel arbo, als eigen huisarts en ga eraan werken.

Succes en sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent verplicht om te gaan.
Maar je kunt er zelf ook veel steun aan hebben, want een goede Arbo-arts gaat in het gesprek de reden van je ziekte bekijken. Ook privé-problemen kunnen een heel geldige reden zijn om ziek te worden en hij/zij kan misschien samen met jou bekijken hoe je dit in de toekomst kunt voorkomen. Dus absoluut gaan, ook in je eigen belang!