Hoe is het mogelijk te leven zonder angst?

Er zijn zoveel angsten, hoe overwin je deze om te kunnen leven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ik denk niet dat dit mogelijk is en ook niet gewenst. Zelfs mensen die van zichzelf denken weinig tot geen angsten te hebben, kunnen in een situatie komen waarin ze ineens geconfronteerd worden met angst. Die kan heel ver weg verstopt zitten maar komt er dan op dat moment echt wel uit.

Het heeft voornamelijk met controle te maken denk ik. Zolang we het gevoel hebben dat we controle over iets hebben, zal angst zich minder snel of niet laten zien. Controle is echter schijn, niemand heeft echt controle. Al lijkt het soms wel zo en willen we het graag geloven.

Angst is heel functioneel, een mechanisme voor zelfbehoud wat onverwacht ingeschakeld kan worden.

Als angst je leven gaat beheersen, is het juist wel wenselijk om te proberen een stukje controle terug proberen te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

het is niet mogelijk te leven zonder angst.
het is een van de dingen die bij het leven horen, en waar je af en toe mee te maken krijgt.
wat ik deed is contact zoeken met mensen die me dierbaar zijn, en mijn angsten benoemen en bespreken.
dat maakt het beter te behappen dan in je eentje in de afgrond blijven staren.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rieneke,waar haal jij die wijze antwoorden toch vandaan?
wederom een dikke plus+
Rieneke1
14 jaar geleden
dank muts!
ik heb vorig jaar, na de diagnose kanker, m'n portie angst wel gehad, dus ik kan uit ervaring spreken.
het gaat nu weer goed trouwens :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ow gelukkig...ja dat is zeker een angstige ervaring.de onzekerheid van het wachten op een uitslag...ben wel blij dat het goed gaat met je....
Afrekenen met angstgevoelens

Angstig en tegelijkertijd ontspannen zijn is onmogelijk. Dus: als je ontspannen bent, ben je niet bang. Probeer je angst eens te verminderen met een van deze ontspanningsoefeningen.

Angstgedrag afleren

Om je angst echt te overwinnen, moet je datgene waar je bang voor bent niet uit de weg gaan, maar moet je jezelf er juist mee confronteren. Om je te helpen je doel te bereiken, gaan we een stappenplan doorlopen dat bestaat uit drie fases: denken, doen en durven.

Angst accepteren

Komt je angst terug, ondanks alles wat je gedaan hebt om hem te overwinnen? Accepteer dan dat je ook maar een mens bent, en dat je dus angst kent. Dat betekent niet dat je dus maar bang moet blijven, dat je de strijd opgeeft en voortaan de angstige situaties vermijdt. Het betekent dat je de situatie neemt zoals hij komt, zonder jezelf te veroordelen, en er het beste van maakt met de technieken die we je eerder hebben laten zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de serie Band of Brothers had luitenant Spears een heel mooie uitspraak: accepteer dat je al dood bent, pas dan kan je een goed (angstloos) soldaat zijn.

En als je dan de oorlog overleefd is dat mooi meegenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Angst is functioneel. Het beschermt je tegen allerlei onbezonnen acties. Als angst je belemmert om een normaal leven te leiden, is het tijd voor therapie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leven zonder angst is niet mogelijk en ook niet goed, angst beschermt een mens tegen gevaren.
Wel kan je niet reële angsten hebben, die zijn vaak moeilijk te overwinnen, maar is niet onmogelijk.
Door te relativeren kom je al een heel eind. Ik zag laatst een muis op zolder lopen, waar ik echt helemaal niets van moet hebben. Toevallig had ik pas de film 'the Green Mile" gezien waarin een muis voorkomt die grappig en leuk is, ik dacht, ach kijk daar heb je Mr. Jingles, ineens was de muis minder eng :) Zo simpel werkt het natuurlijk niet altijd,. Soms kunnen angsten alleen overwonnen worden door therapie, maar dat is alleen nodig als ze je leven te veel beheersen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prachtige film the green mile..+
Wat jij vraagt:Hoe is het mogelijk te leven zonder angst..dat zou ik ook wel willen weten..ik kan het niet,zit bijna dagelijks wel ergens over in.
Ik probeer daarbij aan de woorden van mijn moeder te denken,zij zei altijd:Je moet niet huilen,vóór je gevallen bent.
Met andere woorden:Je kunt wel gaan huilen,maar als je nu niet valt?
Maar ja...toch...
Ik wacht de antwoorden op je vraag af,misschien zitten er goede tips bij..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zelf heb ik een tijdje straatfobie gehad en dat ik niet over bruggen durfde te rijden
ik heb het overwonnen door het toch te doen met hartkloppingen en angst zweet en met de wetenschap dat het allemaal tussen de oortjes zit
dus gewoon doen dan kan je het overwinnen

Toegevoegd na 6 minuten:
een kennisje van mij die was voor angst in therapie en zij kreeg opdrachten die ze uit moest voeren zoals met de bus naar de stad
naar de winkels
helemaal doorweekt van het zweet kwam ze dan terug ,maar ze had het toch maar mooi gedaan

soms moeten mensen wel medicijnen slikken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een leven zonder angst heeft niemand geleefd, denk ik. Iedereen is wel eens angstig. En angst kan ook iets positief zijn. Zo is angst ook nodig om je te waarschuwen en je lichaam paraat te maken om te 'vechten' of te vluchten.

Een irreele angst is een angst die het beste overwonnen kan worden. Je angst onder ogen durven te zien en te erkennen. In ieder geval niet door je angst te vermijden of je ogen ervoor te sluiten. Je zult je angst moeten confronteren, relativeren, om het te kunnen overwinnen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Associatie is ook een belangrijk onderdeel van angst. Er is ooit iets gebeurd wat jou het gevoel geeft bang te zijn voor hetgeen waar je bang voor bent. Je onderbewustzijn legt een associatie tussen hetgeen er is gebeurd en hetgeen waar je angstig voor bent. Om van je angst af te komen moet je een positieve associatie krijgen van hetgeen waar je bang voor bent. Het moeilijkste is vaak om de echte reden van je angst te achterhalen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Bijvoorbeeld mensen die bang zijn voor spinnen. Wat doen veel mensen? De spin uit de weg gaan. Ze rennen ervoor weg, laten een ander de spin verwijderen e.d. Deze mensen moeten juist geconfronteerd worden met de spin. De associatie moet positief worden. De eerste stap is op afstand kijken naar een spin in een gesloten terrarium. Het ging goed, er gebeurde niets. Dat is de eerste positieve associatie. Zo ga je steeds een stap verder totdat je uiteindelijk de spin over je heen laat lopen. Uiteindelijk heb je de positieve associatie met de spin die over je heen liep en er niets gebeurde, je was trots op jezelf, een overwinning.

Hetzelfde met mensen met straatvrees. Eerst eens buiten in de tuin om je heen kijken. Zie de mooie zonnestralen, ruik de frisse lekkere buitenlucht. Een volgende keer eens wat verder de stoep op. Daarna eens een paar meter van je huis vandaan. Uiteindelijk een blokje om. En zo ga je steeds verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Angst is een emotie, die heel veel negatieve invloed op je leven/als persoon kan hebben.

Of het mogelijk is om zonder angst te leven, ik denk het niet, wanneer ik aan Boeddha denk, denk ik dat hij een voorbeeld/symbool was voor de mens die werkelijk zonder angst kon zijn, in héél zijn 'Zijn'. Hij had 'hét' vertrouwen in het Allerhoogste, het Goddelijke. Maar kunnen wij als mens gehéél vertrouwen op alles wat ons overkomt wat ons angst bezorgt, dat wij los dúrven laten?

Of het te overwinnen is? Sommige angsten kun je overwinnen door er juist in te gaan, steeds weer, om op die manier vertrouwen te krijgen in het geen waar je angstig voor bent.

In een andere vraag van jou heb ik voor een deel het over 'doodsangst' gehad. Ik denk dat ieder mens wel een angst daarvoor heeft, al is het alleen maar;'De drempel over gaan.'Het loslaten, alle controle laten varen. Dit klinkt echt angstig, wij als mensen behouden graag de controle.
Ik verwijs naar jouw andere, mooie, zinvolle vraag; 'Wat geef je iemand mee......?'

'In sommige situaties heb je geen andere keus dan alle controle laten varen.' "Coulho"

Ik denk dat dit een antwoord op je vraag is maar of we dit kunnen? Eens zullen wij moeten, dan hebben we geen keus meer. Het enige wat wij kunnen proberen is vertrouwen! Vertrouwen op het Goddelijke, de Energie die in en om ons heen is. Een Energie met een eindeloos vermogen en onvoorwaardelijke liefde!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo Jeanette,
Wat geef jij toch mooie antwoorden!
Ik kan het niet laten niet te reageren plus van mij.
Groetjes Mirjam
"Hoe is het mogelijk te leven zonder angst?"

Het is slechts mogelijk,
wanneer men zichzelf van het leven zou beroven;
en dát is al iets, waar velen angst voor hebben;
het is immers niet mogelijk,
om in het leven zónder angst te bestaan;

een ieder heeft zijn/ haar eigen angsten;
en zoals je zelf al zegt:
"Er zijn zoveel angsten,..."

Dus wanneer iemand zal zeggen:
"Ik heb, of ken, geen angst",
dan mag men er van uitgaan,
dat diegene liegt, of zichzelf totaal niet kent.

Als je vraagt:
"Hoe overwin je deze [angsten] om te kunnen leven?"

dan is mijn antwoord:
Men kan waarschijnlijk sommige angsten overwinnen,
maar met de meeste angsten
kan men slechts LEREN OMGAAN;
zó meen ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het moment, dat angst je verlamt, en je belet zó te leven als je graag zou willen, neemt het je leven over, en voor die situatie staan hierboven al veel suggesties.

Maar de vage angsten, die je als het ware een donkere bril opzetten, probeer ik van me af te zetten : het gaat vaak over 'morgen', en op morgen heb ik geen invloed.
Ik heb me aangewend om bij die vage, donkermakende angstgevoelens te denken : ik ga pas een brug bouwen, als ik tot m'n enkels in het water sta.
Want vandaag is de enige dag waar ik wél invloed op heb, dus ik ben vrij om vandaag zó te leven als ik wil.

Ik ben nog druk aan het oefenen, hoor, en wat mij er bij helpt, is de uitspraak van een andere GVer : piekeren is een verkeerd gebruik van je fantasie.

Ik probeer dus een andere spreuk na te leven : iedere dag wordt je aangereikt als een eeuwigheid om gelukkig te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik spreek uit grote ervaring. Kijk waar je bang voor bent. Wat super goed werkt is EMDR therapie ik adviseer alle vormen van therapie wel in combinatie met antidepresiva. Wat raar klinkt omdat je naast angsten helemaal niet depressief hoeft te zijn. Het is een misverstand dat deze medicijnen enkel voor depressieve klachten werken, geloof me. Citalopram is een fijn middel en lichamelijk niet verslavend.

Regressietherapie kan ook zeer goed helpen, misschien komen de gevoelens van vroeger.

Eet niet teveel suiker, heb gemerkt dat dat de gevoelens versterkt. Drink veel water en sport en beweeg veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedenk waar je bang voor bent. En is dat nu werkelijk zo erg?
Wat kan er nu helemaal gebeuren?

Maar leven met angst schijnt ook te maken te hebben met een basiszekerheid die iemand mist.

Ik ben zelf bang op groot water. En toch kan er niks gebeuren, ik kan zwemmen en er is altijd wel iets waardoor je kan blijven drijven, maar toch....

Afgezien daarvan, zal iets uit mijn jeugd zijn, leef ik vol vertrouwen,

Iemand anders zei als: Geen zorgen voor de dag van morgen.

Of: de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest
maar dat nimmer op komt dagen.
Zo heeft hij meer te dragen
dan God te dragen geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan niet Addy.. iedere angst is anders en moet anders worden bestreden..en bovendien kunnen angsten in de loop van je leven veranderen.. ik was vroeger bang voor spinnen, nu niet meer... vroeger kon ik gewoon door een tunnel rijden.nu kamp ik met serieuze tunnelvrees, toen ik kinderen kreeg kwamen er de angsten om je kinderen bij, enzovoort....
Een mens leert denk ik van zijn angsten...dus angsten zijn een onontkoombaar gegeven in een mensenleven..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, angsten loslaten is makkelijker gezegd als gedaan.
Het is niet mogelijk te leven zonder angst. Ieder mens heeft angst zodra er een stuk veiligheid om je heen weg valt. Wat voor diegene zo belangrijk is.
Ik ben iemand die erover praat ,laat het maar weer duidelijk zijn. Je omgeving kan er rekening mee houden en het bespreekbaar houden. Je kunt het accepteren of je er bij neerleggen. Maar soms heb je angsten dat het je leven kan beïnvloeden. Je kunt angsten overwinnen door er mee aan de slag te gaan met een therapeut, maar je kan ze zelf ook beheersbaar maken door er veel over te praten.