Waarom heb je meer last van 'huilogen' de ochtend na de huilbui ?

Extra uitleg noodzakelijk : voor deze iet wat vreemde vraag !
Soms als ik gehuild heb overdag trekt dit binnen een kwartiertje / halfuurtje wel weer weg. Dus gee rode 'gezwollen' oogleden meer.
Maar wanneer ik eens huil s avonds en met 'huilogen' ga slapen, zijn ze de ochtend erna nog in volle glorie aanwezig! Je zou toch verwachten dat ze in die 7/8 uur genoeg tijd hadden weg te trekken..? Ik ben zeker niet de enige bij wie dit het geval is en vroeg mij dus af hoe het kkomt dat tijdens de slaap de ogen gewoon op 'huilstand' blijven staan en overdag gewoon snel herstellen. Iemand ?

(Nu huil ik ook weer niet overmatig veel maar af en toe komt het voor en dan verbaas ik mij erover ;) )

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
21.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
Is niet raar hoor
LizzzLady
10 jaar geleden
Misschien heeft het te maken met dat je het onder het dekbed heel warm hebt en daardoor het rode blijft. Als je gehuild hebt, is je gezicht ongetwijfeld warm in de buurt van je ogen. Als je dan nog eens extra opgewarmt word door het dekbed, dan (in reactie op Amadea's antwoord) hebben de bloedvaten geen kans om weer samen te trekken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wellicht speelt de zwaartekracht een rol en zakt het vocht niet naar beneden als je in bed ligt.

Het beste antwoord

De huid onder de ogen is relatief transparant en dun. Daardoor zijn de onderliggende bloedvaten sowieso al beter zichtbaar dan bij andere lichaamsdelen. Bij een huilbui wordt er traanvocht geproduceerd door het lichaam. Wanneer je lang huilt, kan dit vocht niet allemaal worden afgevoerd door de traanbuizen. De traanklieren moeten tijdens een huilbui extra hard werken en hierdoor zwellen ze op. Als je vervolgens niet goed slaapt zorgt dat nog weer voor extra zwelling.

Een ijsblokje of een koud washandje tegen de zwelling houden kan goed ertegen helpen, omdat de koude ervoor zorgt dat de bloedvaten samentrekken en het overtollige vocht wordt afgevoerd.
Als je 's avonds hebt gehuild, leg dan alvast twee lepeltjes in de koelkast. Deze kun je 's ochtends een kwartiertje op je ogen leggen als je ijsblokjes te koud vindt. Het resultaat zal bijna hetzelfde zijn.

Zorg ervoor dat je voldoende kalium binnenkrijgt op die dag. Dit helpt de vochthuishouding te reguleren. Kalium komt voor in o.a. aardappels, sinaasappels, yoghurt, bananen en gedroogde vruchten.

Meestal kan je aan iemand zien dat die heeft gehuild doordat het binnenste ooglid rood is. Gelukkig is dit gemakkelijk te camoufleren met een oogpotlood. Gebruik bij voorkeur een donker oogpotlood zoals zwart of bruin. Gebruik daarnaast ook oogschaduw (zowel boven als onder), omdat dit ervoor zorgt dat je oogleden minder rood en gezwollen lijken.
Amadea