Is chronisch slaaptekort erg ongezond en/of gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijd jij eronder?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik slaap prima. Ik kan gelukkig met 6 tot 7 uur slaap af. Ik was alleen op het moment van het stellen van de vraag een beetje afgedraaid doordat de kinderen al een paar dagen ziek zijn. Dat is slecht voor de nachtrust, maar goed voor de GV inspiratie!

Het beste antwoord

Ja, in zoverre: het gevolg kan een depressie zijn. Chronisch te weinig slapen is erg schadelijk voor je hersenen, volgens onderzoekers. Het complete artikel staat in de link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, door chronisch slaaptekort kan je reactievermogen afnemen, wat tot gevaarlijke situaties kan lijden. Als je een beetje "gevaarlijk" werk hebt, is het ook aan te raden om goed uitgerust op je werk te verschijnen, want je concentratievermogen neemt ook af door vermoeidheid.
jc54
14 jaar geleden
Is echt vreselijk!! gevaarlijk. Als mens heb je slaap nodig om te herstellen en ervaringen te verwerken en gewoonom uit te rusten.
Je kan dan niks meer aan, huilt om de haverklap, kan dingen niet meer goed beoordelen.
Zorg gewoon voor voldoende slaap. Het kan best zijn dat 5 uur ononderbroken slaap voldoende is. Het varieert tussen 5-8 uur.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ben zelf een keer, nadat ik pas om 5 uur naar bed ging, om 8 uur weer in de auto gestapt voor een rit van ruim anderhalf uur. Ik heb toen zelf meegemaakt dat ik achter het stuur in slaap viel, echt waar, ik was een paar tellen weg. Het was winter, raam open, radio hard aan, maar ik had daarna nog zo n moment.
Ik doe dit noooit meer!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat ook wel eens gehad. Leermoment voor de volgende keer: Zodra je dat voelt aankomen een parkeerplaats zoeken en een tukje doen. Gelukkig heb ik nooit haast :)
Ja, het is schadelijk voor een aantal fysiologische en hormonale processen. En je gaat er op den duur slechter door functioneren (qua denken, reactievermogen) je kunt er depressief van worden en ongelukken door krijgen.

Toegevoegd na 3 minuten:
En als je pech hebt wordt je er ook nog dik van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van chronisch slaaptekort kun je gaan halucineren. Je kunt er behoorlijk de kluts van kwijtraken. Verder kan het gevaarlijk zijn omdat je je door vermoeidheid overdag slecht kunt concentreren. Dat is bijvoorbeeld gevaarlijk als je je in het verkeer begeeft of machines bedient.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is gevaarlijk...

Slapen is levenskracht opdoen... Hoe langer je niet slaapt hoe minder levenskracht je hebt... Je kunt aan slaaptekort sterven, dus dan weet je al hoe gevaarlijk het kan zijn...