De woorden zeggen het eigenlijk al, overspannen, dan is alles je allemaal iets te veel geworden. Je hebt te veel hooi op je vork genomen, er is te veel in een korte tijd gebeurd of je hebt langdurig onder stress geleden. Kortom, je elastiekje is net iets te lang uitgerekt geweest.
Vaak gaat overspannenheid na een periode van rust wel weer over, maar je mag het zeker niet onderschatten.

Een depressie gaat veel verder, je ziet het allemaal niet meer zitten. Hebt geen zin meer in het leven, dagelijkse bezigheden zijn te zwaar en het liefst wil je de hele dag in bed blijven liggen. Mensen die depressief zijn hebben vaak ook geen eetlust meer, willen geen mensen meer ontmoeten en gaan zelf nog zelden de deur uit.

Bij een depressie is het echt noodzakelijk om hulp te zoeken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je overspannenbent hoeft dat niet te betekenen,dat je suïcidale neigingen hebt.En is het ook niet zo,dat je het niet meer ziet zitten.
Bij depressiviteit is de kans op beide zeer wel aanwezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overspannenheid is een gemoedstoestand die ontstaat als iemand te lang gespannen is geweest en niet meer voldoende tot rust kan komen.

Een depressie is een stemmingsstoornis die zich kenmerkt door een verlies van levenslust of een zwaar terneergeslagen stemming.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alsi k beiden antwoorden hier boven lees dan ben ik én overspannen én depressief... voldoe aan alle kenmerken... ben daar al een aantal maanden voor thuis en nu onder behandeling.. hoe noem ik mezelf dan?
Het komt er toch bij beiden op neer dat de boog op de één of andere manier te lang gespannen is geweest en men aan het eindje van het elastiekje is geraakt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overspannen of wel een burn-out, is een opeen stapeling van negatieve ervaringen, het gevoel er geen baas meer over te zijn, je overzicht verloren te hebben, het altijd maar meer moeten presteren dan je eigenlijk wel kan.

Ik denk dat we in grote lijnen 3 soorten energie hebben.
De normale dagelijkse energie die we nodig hebben de dag door te komen, we weten hoe lang een dag is en meestal ook wel wat we deze dag gaan doen. We kunnen het dus over de dag verdelen.

Extra energie als we onverwachts moeten overwerken, sávond laat nog iemand moeten helpen, kinderen die in de nacht ziek worden en naar een dokter moeten enz.

Als laatste hebben we ook de levensenergie, deze wordt bepaald door onze genen, leeftijd en gezondheid.

Als we de eerste energie te kort komen , dan kunnen we aanspraak maken op de extra energie, deze wordt na verloop van tijd weer aangevuld.

Komen we levensenergie te kort, dan kunnen we dat nooit meer aanvullen en worden we vaak ziek.

Bij iemand die overspannen is, is de gewone energie op en de extra energie eigenlijk ook.
Deze mensen staan al moe op, kunnen niet meer functioneren, krijgen eet en slaap problemen, maar zijn vooral moe en lusteloos.Het is vooral een gevolg van jaren lang op je tenen moeten lopen, zich geen ontspanning gunnen, altijd maar door moeten gaan, vaak in combinatie van een thuissituatie die niet optimaal is.

Een depressie, kan het gevolg zijn van je karakter, een ziekte in het hoofd, een tekort aan bepaalde stoffen in je lichaam en een sterk emotionele negatieve situatie of gebeurtenis.