Onzekerheid: kan iemand die voor je wegnemen of moet dit vanuit jezelf komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Het beste antwoord

Je kunt wel minder onzeker worden door wat anderen doen of laten. Alleen blijf je dan afhankelijk van de acties van anderen en dat heb jij niet in de hand. Beter zou het zijn om zelf zekerder te worden waardoor je minder gevoelig wordt door wat anderen wel of niet doen of zeggen of wat jij denkt dat anderen over jou denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik denk dat iemand het voor je weg kan nemen en dat het ook uit jezelf kan komen
alletwee dus..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand anders kan onzekerheid alleen helpen wegnemen, je moet hier wel open voor staan. Bovendien moet je leren je eigen kwaliteiten te herkennen en te erkennen: dan heb je anderen niet meer nodig voor zelfvertrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzekerheid kan je alleen zelf wegnemen. Een ander kan je daar wel bij helpen en je ondersteunen, maar uiteindelijk moet je het zelf doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat hierboven al wordt genoemd heb je zelfvertrouwen nodig om onzekerheid weg te nemen. Maar zoals het woord het al zegt, het is ZELFvertrouwen. Vertrouwen wat een ander in je heeft is geen zelfvertrouwen. Het vertrouwen en andere gevoelens en woorden die een ander je geven kan je vertrouwen wel goed doen en een boost geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deels gaat dat samen ,als je altijd negatief benaderd wordt ,kan je heel erg onzeker worden. Als iemand je regelmatig complimentjes geeft kan je groeien in je zelf ,dat voelt goed. Maar als je een negatief zelfbeeld hebt en je zegt altijd maar tegen jezelf dat kan ik niet ,daar ben ik te stom voor ,is dat niet echt bevorderend voor je onzekerheid. Want niemand is stom en alles is altijd te proberen. En laat je nooit door iemand naar beneden halen. Een positief zelfbeeld geeft jezelf vertrouwen. Daarom moet je je zelf nooit en te nimmer naar beneden halen. Altijd denken dat je de moeite waard bent. En dat als je iets wil het ook kan. Het is altijd prettig als je van iemand een duimpje krijgt. Daarom voor deze vraag een plusje ! Goeie vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord josephina, dank je wel. Helaas kan ik je nog geen + teruggeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geeft niet hoor, doe je voordeel ermee
Het best lijkt me dat een derde die onzekerheid wegneemt als coach , las begeleide maar het belangrijkst moet toch komen van de persoon zelf. Zo heb ik al dikwijls ontdekt dat arbeiders in een onderneming onder hun niveau werken omdat ze nooit de kansen gekregen hebben en om die reden heel onzeker geworden zijn. Met de juiste motivatie argumenten is de situatie die personen hun waardigheid en het geloof in eigen kunnen te leren ontdekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zo dat je omgeving reageert op jouw gedrag, en jij reageert weer op je omgeving.
Dat heeft als gevolg dat je zeker of onzeker bent van jezelf, omdat de omgeving je dat ingeeft.

Je ziet dus dat omgevingsfactoren kunnen bepalen of je zeker of onzeker bent, maar je bepaalt het ook zelf door je uitstraling.
Als er nu iemand in je omgeving is die jou door zijn gedrag kan ondersteunen, kan je jezelf weer zekerder voelen. Dat gaat niet van het ene op het andere moment, maar het gaat wel. Op deze manier kan iemand je onzekerheid wegnemen.
Aan de andere kant, kan je ook ervoor kiezen om altijd 'op zeker' te spelen. Zoek geen situatie op waar je je niet lekker in voelt, en dan zal je ook zien dat je langzamerhand zekerder bent van jezelf. Na verloop van tijd kan je dan zelf kiezen om weer meer in onzekere situaties verzeild te raken, en zorg je dat je stevig in je schoenen staat. Dan doe je het helemaal vanuit jezelf...
14 jaar geleden
Alleen jijzelf kan iets aan je onzekerheid doen... geloof me, als iemand anders dat kon dan was ik zo ongeloofelijk zeker!
Je kunt wel hulp zoeken inderdaad, psycholoog, maatschappelijk werk o.i.d. Die gaan samen met jou kijken waarom je onzeker bent, en een behandelplan opstellen, je krijgt dan regelmatig gesprekken, maar je moet er zelf ook wat voor doen bijv. door thuis opdrachten te doen. Het zal hard werken worden, en het meeste moet je zelf doen. Maar een psycholoog staat wel achter je en helpt waar hij/zij maar kan.
ik zit zelf ook in een vergelijkbare situatie, en de gesprekken met de psych helpen me enorm, ik ga wel anders kijken naar mezelf en anders denken en dat werkt wel door in alles.
Dus wens je heel veel sterkte en succes hiermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzekerheid wil zeggen dat jij aan jezelf twijfelt. Dit is iets wat niet van nature komt (er bestaan dus geen genen voor onzekerheid). Het is iets wat tijdens het opgroeien naar binnen is geslopen.

Het is dus een eigen manier van denken. Wanneer je er iets aan wilt doen, zul jij uiteindelijk degene zijn die anders moet gaan denken.

Je kan hier natuurlijk hulp bij krijgen en je kan eventueel je omgeving vragen om positieve feedback, zodat zij je aansterken in dit proces.

Het kan ook zijn dat jij je onzekerheid maskert d.m.v. je ego. Je maakt het jezelf alleen maar moeilijker om je iets voor te doen, om je op korte termijn beter te voelen, terwijl er diep van binnen een enorme onzekerheid is genesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zal zelf je onzekerheid weg moeten nemen. Anderen kunnen je hierbij helpen. Maar jij bent de baas over je gevoel. Jij bent degene die reageerd op een situatie. Een ander kan je wel constant oppeppen en je helpen dat je niet onzeker overkomt. Maar wat als die ander er een dagje niet is... Je zal zelf je gedrag hierin structureel moeten veranderen...
Maar hoe komt het dat je zo onzeker bent?
Daar weet je vast wel het antwoord op... en ben je dan ook sterk genoeg om hierboven te staan?
Soms zijn de wonden te groot om zonder hulp te genezen. En dan kan je professionele hulp krijgen om die wonden te genezen. Dit geld net zoveel voor psychische wonden als voor fysieke wonden.
Ik kan me voorstellen dat een afspraak met een psycholoog raar/eng/overdreven/e.d. is. Maar soms is het wel heel goed voor je ontwikkeling.
Vind je die stap te groot kan je ook naar een personal coach stappen voor je onzekerheidsprobleem. Die kan je begeleiden bij je onzekerheid. Maar let wel dat je oorzaak hiermee niet wegneemt. Voordeel hiervan is wel dat je uiteindelijk minder onzeker bent en daardoor wel naar een psycholoog duft te stappen.
In ieder geval suc-6.