Mensen kunnen doof geboren zijn of doof worden. Er zijn veel verschillende oorzaken voor doofheid, zoals erfelijkheid, rode hond tijdens zwangerschap, hersenvliesontsteking, virusinfectie, geneesmiddelen, vergiftiging, ongeluk of lawaai.

Toegevoegd na 3 minuten:
In Nederland zijn circa 1,3 miljoen mensen die niet alles kunnen horen. Dat is dus ongeveer 1 op de 12 mensen. Omstreeks 475.000 mensen ondervinden in het dagelijkse leven hinder van hun gehoorverlies. Ca. 10 tot 13 duizend mensen zijn doof of zwaar slechthorend.
Slechthorenden kunnen met hulp van een hoorapparaat en extra inspanning een gesprek voeren. Doven hebben voor de communicatie geen bruikbare gehoorresten, waardoor zij in een gesprek zonder doventolk afhankelijk zijn van spraakafzien (liplezen). Hierbij moet gezegd worden dat slechts 40% van de woorden afgelezen kunnen worden. De rest moet gegokt worden.

Slechthorenden
Dit zijn mensen met een verminderd gehoor, variërend van licht tot zwaar slechthorend. De taalverwerving van slechthorenden is afhankelijk van de mate van het gehoorverlies. Voor licht slechthorenden verloopt deze meestal hetzelfde als voor horenden, voor zwaar slechthorenden vaak hetzelfde als voor prelinguaal doven. Veel slechthorenden gaan naar een slechthorendenschool, maar steeds vaker ook naar het regulier onderwijs.

Plots- en laatdoven
Dit zijn mensen, die op jeugdige of volwassen leeftijd doof zijn geworden. Dit kan langzaam gaan (laatdoof) of van het ene op het andere moment (plotsdoof). Deze mensen zijn postlinguaal doof, dat betekent dat zij doof zijn geworden nadat hun taalverwerving voltooid was. Ze zijn opgegroeid in de horende wereld, en hebben dus een horende achtergrond. Je kunt aan deze mensen vaak niet horen dat zij doof zijn.

Prelinguaal doven
Dit zijn mensen die vanaf hun geboorte doof zijn, of die voor het derde jaar doof zijn geworden. Dit heet prelinguaal doof, dus voor de taalverwerving. Doordat deze mensen leren praten door te kijken en te voelen, klinkt hun stem vaak anders. Daarbij kost leren praten voor deze mensen veel energie en tijd, net zoals leren spraakafzien. Op de dovenscholen is de communicatie aan de dove kinderen aangepast en wordt extra aandacht besteed aan leren spreken en spraakafzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen worden doof geboren. En anders doordat er iets mis gaat in je oren. Of door je oren bloot te stellen aan te veel en te vaak gnoeg decibel aan geluid. Wordt radio dj. Of ga dagelijks in een discotheek naast de speakers staan.

Toegevoegd na 5 minuten:
Oh en het schijnt dat het gehoor van de jeugd ook te wensen over laat. Mede door de hoofdtelefoons, denk aan mp3 spelers e.d. Daarbij zetten ze hun muziek harder dan je oren zouden willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland zijn circa 1,3 miljoen mensen die niet alles kunnen horen. Dat is dus ongeveer 1 op de 12 mensen. Omstreeks 475.000 mensen ondervinden in het dagelijkse leven hinder van hun gehoorverlies. Ca. 10 tot 13 duizend mensen zijn doof of zwaar slechthorend.
Slechthorenden kunnen met hulp van een hoorapparaat en extra inspanning een gesprek voeren. Doven hebben voor de communicatie geen bruikbare gehoorresten, waardoor zij in een gesprek zonder doventolk afhankelijk zijn van spraakafzien (liplezen). Hierbij moet gezegd worden dat slechts 40% van de woorden afgelezen kunnen worden. De rest moet gegokt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wordt doof als geluid niet meer in je hersenen als geluid begrepen kan worden.
Je ‘hoort’ omdat je trommelvlies gaat trillen door geluid, dat brengt de trilling over op kleine botjes, de gehoorbeentjes, die het doorgeven aan het slakkehuis diep in je oor. Daarin zitten kleine snaartjes – als op een harp - die met het geluid gaan meetrillen. Dat meetrillen wordt door zenuwen opgevangen, en als electrische impulsjes naar je hersenen gestuurd. Het gehoorcentrum van je hersenen zet dat om in het begrip ‘het geluid’.
Dus als er ergens in die keten iets mis gaat, dan wordt dat oor doof. Dus: trommelvlies stuk, zware ontsteking binnenin het oor bij de botjes of in het slakkenhuis, een beschadiging van de zenuwen of van het gehoorcentrum in de hersenen.