Kan ik naar aanleiding van mijn eigen interpretaties over het gedrag van een persoon hem via de rechtbank verplichten tot een psychiatrisch onderzoek?

Iemand in mijn omgeving heeft volgens mij te kampen met een psychische ziekte. Ik heb in de DSM alle criteria bekeken en bestudeerd, en bijna alle criteria van dit ziektebeeld worden vervuld. Het probleem is echter dat hij zelf niets van de stoornis voelt (wat ook een van de criteria is). En hij kan het ook goed verbergen voor zijn omgeving of geeft er een draai aan zodat het niet erg opvalt (eveneens criteria van de stoornis). Kan ik naar aanleiding van mijn eigen interpretaties over het gedrag van een persoon hem via de rechtbank of andere instanties te verplichten tot een psychiatrisch onderzoek?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
ronron1212
10 jaar geleden
Ben je deskundige op dat gebied?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedoel je ervaringsdeskundige of deskundige qua zorgsector? Want in feite is het beide. Maar ik vraag dit om persoonlijke redenen.
Amadea
10 jaar geleden
Je kunt alleen naar de rechtbank als die persoon een strafbaar feit heeft begaan en dat aantoonbaar is. Een psychiatrische ziekte hoeft niet per definitie tot misdaden te leiden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, het hoeft niet tot misdaden te leiden, en dat is momenteel nog niet echt het geval. Ik ben niet echt gericht op straf en dergelijke maar eerder uit op de diagnosticering zodat hij geholpen kan worden en zelf en zijn omgeving eindelijk rust kunnen vinden. Vandaar dat ik ook in mijn extra uitleg vroeg of het mogelijk is via een andere instantie zoiets te bereiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik veronderstel dat dat instanties zijn in Nederland want ik heb er nog nooit van gehoord!? Zelf woon ik in België. Maar zoals je zegt, die organisaties zijn er voor mensen en ik heb me ook wel al eens aangemeld in zo'n organisatie maar die werken met wachtlijsten en ik krijg dus nog niet meteen een oplossing aangeboden via die organisatie.

Antwoorden (1)

De enige reden dat een rechtbank psychiatrisch onderzoek zal opleggen is als iemand een strafbaar feit heeft begaan en dat mogelijk een relatie heeft met zijn psychische toestand. Alleen is iemand niet verplicht om aan zo'n onderzoek mee te werken. Hooguit kan niet meewerken dan leiden tot een hogere straf.

Als iemand een direct gevaar vormt voor zichzelf of zijn omgeving, is soms gedwongen opname nodig. Ook dan geldt: de opname is verplicht, meewerken aan behandeling of onderzoek niet. Als iemand wilsonbekwaam is kan soms medewerking worden afgedwongen, maar enkel een psychiatrische stoornis maakt zelden wilsonbekwaam.

Misschien zijn er wel mogelijkheden om in de door jou genoemde situatie in te grijpen, maar dat hangt er helemaal vanaf wat er aan de hand is. Is iemand een direct gevaar, dan kan de politie de crisisdienst inschakelen en kan gedwongen opname aan de orde zijn. Begaat iemand strafbare feiten, kan justitie ingrijpen. Zijn door de problematiek zijn of haar kinderen in gevaar, dan kan Jeugdzorg onderzoek instellen. Is er sprake van overlast in de buurt, dan zijn er vaak afspraken tussen politie, gemeente en GGD over hoe te handelen bij probleemgedrag door mensen met een (vermoede) psychiatrische stoornis. Is iemand een gevaar op de weg, dan kan het CBR onderzoek (laten) doen naar iemands rijgeschiktheid. Op het werk kan de bedrijfsarts meekijken, etc.

In alle overige situaties, waar geen sprake is van gevaar, mag iemand doen en laten wat hij zelf wil. Al is hij bij wijze van spreken zo gek als een deur. Heb je zo iemand in je omgeving die geen hulp wil en geen zelfinzicht heeft maar kun je niet om elkaar heen, dan kan het zinvol zijn om zélf hulp te zoeken in het omgaan hiermee.

Maar ik zou ook een kanttekening willen plaatsen bij amateur-diagnostiek via internet. Psychiatrische diagnostiek is zelden gemakkelijk en als je de statistieken bekijkt zijn diagnoses van getrainde en ervaren professionals al weinig betrouwbaar; ik verwacht dat lekendiagnoses het nog slechter doen. De DSM zelf waarschuwt tegen zogenaamd 'kookboek-gebruik' van de handleiding: enkel het afvinken van de ingrediënten maakt je nog geen chefkok. Psychiaters en psychologen hebben niet voor niets jarenlange opleiding en training achter de rug voor zij diagnostiek gaan bedrijven. Dat wil niet zeggen dat je geen gelijk zou kunnen hebben, maar enige voorzichtigheid lijkt me wel op zijn plaats.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij kinderen kan het trouwens anders zijn, maar je informatie is wat beperkt helaas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alvast bedankt voor de info. Ik ben al via verschillende kanalen op zoek gegaan naar hoe hiermee om te gaan en wat ik kan ondernemen, en dit is eigenlijk de eerste keer dat er duidelijk geantwoord is.
Ik weet uit mijn studies ook dat die amateur-diagnostiek inderdaad zeer verfoeilijk is, vandaar dat ik bij elk criterium naar meerdere voorvallen heb gezocht en die heb ik dan ook gevonden. Het is niet aan mij om echt een diagnose te stellen, maar die wou ik dus verkrijgen via die gerechtelijke procedure of met behulp van een andere instantie.
Ik spreekt hier wel degelijk over een volwassen man, maar het is niet simpel om heel concreet te zijn. Excuseer me dus voor mijn beperkte informatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat van die beperkte informatie is ook geen verwijt hoor, het is eerder verstandig om niet allerlei privé-informatie (juist ook over een ander) op internet te plempen. Maar het is een feit dat het geven van een advies daardoor erg lastig is. Ik heb geen idee hoe je deze persoon kent, wat de situatie is, welke problemen er ongeveer zijn en ook niet welke stoornis je vermoedt. Dat hóef ik niet te weten, maar dat betekent wel dat ook ik bij algemeenheden en vage formuleringen blijf. Als je denkt aan iets afdwingen via de rechter, neem ik aan dat deze persoon zelf niet zal instemmen met een onderzoek, is dat correct? Of is het vooral moeilijk om het hem te vragen, door welke omstandigheid dan ook? Als je je zorgen maakt over zijn welzijn, zou je ook contact op kunnen nemen met zijn huisarts. Die mag uiteraard geen informatie over hem aan jou geven, maar kan mogelijk wel bereid zijn te luisteren naar wat jij te vertellen hebt. Maar tenzij er sprake is van gevaarlijk of onverantwoord gedrag dat één van de hierboven genoemde instantie aangaat (of misschien nog andere, al kan ik zo even geen voorbeeld bedenken) dan is er weinig grond om daadwerkelijk iets af te dwingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken die persoon vrij goed, vroeger zat hij in mijn directe omgeving maar er zijn enkele voorvallen geweest waardoor ikzelf besloten heb, me er niks meer van aan te trekken en hem te laten vallen. Al meer dan een jaar heb ik geen direct contact meer gehad maar de stress die hij bezorgt voelen we bijna dagelijks. Door mijn studies (pedagogische wetenschappen) ben ik tot het besef gekomen dat mensen met problemen echt wel geholpen moeten worden. Het is niet mogelijk hem te vragen naar een onderzoek want - ik begrijp dat zoiets hard kan aankomen - hij zal niet instemmen. Er is immers al verschillende keren gezegd door verschillende mensen (ex-vrouw, kinderen, dokter, tante...) dat hij hulp moet zoeken maar hij ziet zelf geen problemen. Dat is volgens mijn eigen klein onderzoek, een van de criteria.
Voorbeelden van zijn wangedrag zijn (emotionele) chantage, regels door een (voorlopig) vonnis opgelegd aan zijn laars lappen, indexaanpassing te laat doorvoeren waardoor de alimentatie niet helemaal correct gebeurd is, plezierreisjes maken waardoor de extra kosten - waar hij steeds moeilijk over doet omdat die niet concreet zijn vastgelegd in het vonnis- niet betaald worden, enz. Keer op keer zijn het dezelfde feiten waar de politie of het gerecht niks tegen doet. De kans zit er in dat er geld mee gemoeid is maar daar wil ik me niet volledig over uitspreken want dat kan ik niet met zekerheid weten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je beschrijft een erg lastige situatie, en ik denk ook een frustratie van velen die leven met iemand in hun omgeving met een ernstige psychiatrische stoornis waar een gebrek aan ziekte-inzicht bij komt kijken. Maar ik heb het idee dat als ik nu inga op wat je hier schrijft, ik ofwel uit je omschrijving dingen haal die je eigenlijk niet zo concreet wilde benoemen, ofwel jou uitlok tot het geven van meer informatie dan je hier van plan was. Zal ik je laatste reactie van hierboven beantwoorden via een privé-bericht, zodat we nog wat van gedachten kunnen wisselen (ik vind het prima om eventueel gewoon te fungeren als klankbord, misschien helpt dat je al), of stel je daar geen prijs op?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor mij maakt het eigenlijk niet zo heel erg veel uit. Ik kan met honderd procent zekerheid zeggen dat er nog situaties zijn zoals die waarin ik betrokken ben of misschien nog wel ergere zoals bv met fysieke mishandeling, en ik hoop dat ook zij het heft in eigen handen nemen en trachten een antwoord te zoeken op hun vragen. Met dit medium wil ik hen ook de kans geven om, als ze met vragen zitten er openlijk over te praten. Werken met privé-berichten is ok voor mij, als ik vind dat het behulpzaam voor anderen kan zijn, zal ik het hier dan posten. Anderzijds mag je ook gewoon hier antwoorden en als het te ver gaat naar mijn gevoel zal ik het wel zeggen of de reactie verwijderen als dat gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
???