Waarom lijken mijn dagen alleen zinvol als ze gevuld zijn met allerlei activiteiten?

Ben nu 4 maanden thuis en de verveling slaat toe.. er komen steeds meer lege uren op een dag en de weekeinden lopen ook leeg omdat ik de vrienden die ik dan normaal bezoek nu door de week heen zie... dagen lijken nu erg zinloos te worden..waarom is gewoon achterover hangen en lekker niets doen zo moeilijk?

Toegevoegd na 7 uur:
Vrijwilligerswerk wil ik wel maar het kan maar voor even want ik moet toch weer een keer aan de slag..dus daar heeft niemand veel aan dan...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Wat is zinloos?
Als er niets 'uit je handen komt' vinden we onze tijd zinloos besteed.
Misschien wordt deze tijd zinvoller voor je als je je realiseert, dat niets doen, óók zinvol is.
Dat voor je uit staren op de bank je lichaam de nodige rust geeft, je gedachten op orde brengt, dus ook zeer nuttig is.
Weet het is makkelijker gezegt dan gedaan.
Maar ook al lijkt het zinloos, het is nu even niet anders, probeer er een positieve draai aan te geven.
Vreemd hè we zeggen "lekker" niets doen maar zoveel 'lekker' is er eigenlijk niet aan :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Het woord Mens is terug te herleiden tot het Griekse woord menos: "geheugen". Dit geheugen, de hersenen, zorgt ervoor dat de mens, evenals de meeste andere primaten, sociaal van aard is. Ze zijn bijzonder bedreven in het gebruik van communicatiemiddelen voor zelfexpressie, uitwisseling van ideeën en organisatie. Vanuit deze lange geschiedenis zijn de hersenen gewend geraakt te worden geprikkeld. Worden de hersenen minder geprikkeld dan ontstaat er een mechanisme wat probeert u weer op het eeuwenoude pad terug te leiden. Dit is een chemisch proces waarbij het door u omschreven "verveling-gevoel" een grote rol speelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat verschilt toch per persoon. Waarom moet iets nuttig en zinvol zijn? Mijn hobby is niks doen en daar voel ik me goed bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je het gevoel hebt dat je je tijd zinloos verspilt, zou je ook iets kunnen zoeken om de tijd te verdrijven natuurlijk. Een hobby, vrijwilligerswerk, hou een blog bij, schrijf een boek, verbouw je huis, doe een zelfstudie, raak betrokken bij een vereniging, duizenden dingen te doen.. Het is geen antwoord op je vraag, maar misschien heb je wat aan deze tips.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom is gewoon achterover hangen en lekker niets doen zo moeilijk?

ja als je gewend bent om altijd maar bezig te zijn dan valt het niet mee om gewoon eens op de bank te hangen.
misschien moet je op zoek naar een andere invulling van je leven.

er worden altijd wel vrijwilliger gevraagd, hier in onze stad is een meldpunt voor vrijwilliger, ik zou zeggen kijk eens bij jullie rond, ook bij stichting hulphond worden vrijwilligers gevraagd om een pup voor een jaar in huis te hebben en hem tot een gehoorzame sociale hond te maken en een jaar is goed te overzien en je doet wat goeds voor je medemens

of wat dacht je om en sport te gaan beoefenen , leer je ook nieuwe mensen kennen en zo doorbreek je het bekende kringetje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat veel mensen geleerd is dat niks doen verspillen is en dat zou slecht zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is de menselijke tragedie; Als je jong bent wil je groot zijn; als je het druk hebt wil je vrij zijn; maar als je vrij bent verveel je je te pletter. Er zijn over het algemeen dan ook geen stimulansen. Dus tocht maar weer reageren op GV... :-( Zo vergaat het mij tenminste
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijlijk omdat je bent opgevoed met het(bijbels) gezegde: Ledigheid is des duivels oorkussen. Nou,ik vlei mijn hoofd daar vaak op en het bevalt me prima!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks doen doet een mens geen goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze opvoeding, ook vaak ons geloof , hebben ons geleerd ,dat je de dag zinvol moet invullen.
Je tijd verlummelen is ,als een zonde begaan.
Het mooie spreekwoord* ledigheid is des duivels oor kussen* wijst al in die richting.
Als ons leven door omstandigheden een ander invulling krijgt, ontstaan er ineens gaten, momenten, uren, soms dagen die we niet meer zinvol kunnen invullen.
Eigenlijk zijn wij als mens zeer ondankbaar, we beseffen niet of nauwelijks dat we helemaal niet zo slecht af zijn.
Als we ziek zijn en we moeten geopereerd worden, dan hopen we dat het maar zo snel mogelijk gaat gebeuren.
Zijn we geopereerd, dan maar zo snel mogelijk naar de zaal, mogen we dan eindelijk naar huis, dan kan ons geluk niet op, heerlijk om weer thuis te zijn.
Dan komt de aandacht van de omgeving, ook heerlijk.
Daarna kunnen we weer gaan en staan waar we willen, wat moet je nog meer, heerlijk.
Als dat allemaal voorbij is en iedereen weer zijn eigen ding doet, komt het grote donkere gat, hierna komen er steeds meer van die gaten.
We moeten nu eens alles bij elkaar gaan harken en eens kijken hoe nu verder.
Lekker niets doen is voor mensen die erg hard gewerkt hebben, heb je dat niet, dan knaagt onze opvoeding aan ons geweten dat je iets zinnigs moet gaan doen.
En dat knagen gaat maar door, totdat er iets is stukgeknaagd, laat het niet zo ver komen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja klopt helemaal. Het heeft ook weer met dat geloof te maken. Ledigheid is des duivels oorkussen zeggen ze toch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lieve Ed.... plus plusje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer eens prima verwoord Ed +1
Het lijkt wel of jij je schuldig voelt, probeer het los te laten.En een soort van planning te maken wat je graag doet. Vanaf maandag t/m vrijdag een doe een "rooster" te maken voor jezelf. Ik weet natuurlijk niet wat je allemaal leuk zou vinden en wat jou mogelijkheden zijn. Maar schrijf het voor jezelf op en maak een planning. Neem er ook rust pauzes in waar in je wel lekker kunt acherover hangen. Probeer zo veel mogelijk te genieten. Ik wens je succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet alleen jij :)

Wat je eens zou kunnen doen (dit is een oefening voor vrij stevige filosofie): ga naar een zanderig gebied, graaf daar een kuil, minimaal een half uur lang (! belangrijk), en gooi hem daarna weer dicht.

Het is vrij spannend wat je daar van kunt verwachten! Het is toegankelijk voor iedereen die niet beperkt is om te graven en met een gemiddelde geestelijke gezondheid.

Deze activiteit is zo spannend omdat je niet weet wat er zal gebeuren. Wie weet stuit je in de grond op een voorwerp, misschien komt er iemand langslopen die een gesprek met je begint, of word je juist alleen gelaten met je gedachten.

Het moet echt een halfuur zijn, omdat dat de meest ontspannen tijd is waarin je de meeste kans hebt op een benoemenswaardige ervaring.

Wanneer je geen zanderig gebied in de buurt hebt kun je bijvoorbeeld ook ergens een grote streep trekken en die weer uitwissen: het moet in ieder geval een activiteit zijn die 1) zinloos lijkt, 2) geen duidelijke sporen nalaat, 3) waar je niet aan gaat hechten (zoals een potloodtekening)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp dat je werkeloos bent.
In het algemeen geeft werk voldoening, geeft sociaal aanzien en het levert nog iets op ook. Ieder jong mens hoort hier invulling aan te geven. Je dagen in ledigheid vullen komt van zelf als je ouder wordt, dus daar hoef je niets aan te doen.
Al je energie moet er dus op gericht zijn om werk te vinden. In het ergste geval moet je je laten herscholen en het liefst in een vak wat bij je past en waar later ook werk in te vinden is.
Zo lang je nog geen werk hebt moet je je zelf iedere dag een opdracht geven: de voordeur schilderen, een kraan repareren, je oude buurman helpen, etc. Bezig blijven, studeren en werk zoeken, dat is het motto. En weekends lekker uitrusten en ontspannen. Succes.