Wanneer je getrouwd bent en elkaars achternaam erbij neemt, krijgt je kind dan ook twee achternamen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Het kind krijgt de achternaam van de gene die je opgeeft als welke achternaam jullie willen dat het kind krijgt.
ronron1212
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Indien een kind door geboorte in familierechtelijke betrekking tot beide ouders komt te staan, verklaren de ouders gezamenlijk voor of ter gelegenheid van de aangifte van de geboorte welke van hun beider geslachtsnamen het kind zal hebben.
Zo staat het in het Burgerlijk Wetboek Boek 1

Ouders die een gerechtelijke betrekking hebben, zoals dat heet, kunnen wel kiezen of zij hun kinderen de achternaam van de vader of de moeder willen geven. Het is niet toegestaan om het kind een achternaam te geven die een combinatie is van de beide achternamen van de ouders.

Daar zijn redenen voor: stel het kind gaat heten: Jansen Pietersen en die trouwt later met iemand die heet Bakker Kreeft. Dan zouden de kinderen beide namen kunnen gebruiken en dat wordt dan: Jansen Pietersen Bakker Kreeft.
Op het moment dat u als ouders bij het eerste kind een naamskeuze heeft gemaakt, geldt deze naamskeuze ook voor de volgende kinderen. U kunt dus niet uw eerste kind de achternaam van de vader geven en een tweede kind de achternaam van de moeder. Dit is om de eenheid van naam in het gezin te bewaren.

Als twee vrouwen samen een kind krijgen (duomoeders), krijgt het kind de naam van de biologische moeder. De keuze voor de achternaam van de partner van de moeder kan alleen bij adoptie of gezamenlijk gezag.

Burgerlijk Wetboek, Boek 1 Artikel 5 onder punt 4

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik ga ervan uit dat de dubbele naam niet de geslachtsnaam is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Kortom: Het is allemaal niet zo heel ingewikkeld (gemaakt): De ouders kiezen samen één achternaam voor hun kind(eren) en mogen wettelijk gezien ook niet méér dan één achternaam (voor hun kind(eren)) kiezen. Het antwoord is dus: Nee. + 1 voor je antwoord!