Hoe werkt een deoderant? Wat is de werkzame stof en zit deze stof ik in een parfum?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Een deodorant (de-odorant, letterlijk ont-geurder) is daar een product dat het zweten niet verhindert, maar de geur die door het zweten en het broeien in de oksel ontstaat tegengaat door deze te wijzigen, door het ontstaan van geur te voorkomen of door er een sterkere geur overheen te leggen.

Vieze geur wordt op drie manieren tegengegaan:
* Bacteriën worden in hun groei geremd zodat ze minder vieze geuren kunnen maken. Hiervoor worden stoffen gebruikt die de huid heel erg zuur maken, zoals aluminium- en zinkverbindingen. Ook worden wel bacteriedodende stoffen gebruikt zoals triclosan of alcohol.
* De geuren worden onschadelijk gemaakt door ze een chemische verbinding te laten aangaan. Een voorbeeld van een stof met deze eigenschap is zinkricinoleaat. Ook zinkoxide werkt op deze manier, het gaat een verbinding aan met de vetzuren die een deel van de zweetgeur veroorzaken.
* De geur wordt gemaskeerd door een sterke prettige geur. Hiervoor wordt een parfumcompositie gebruikt.

Het transpireren wordt tegengegaan door het toepassen van aluminium- of zirconiumverbindingen. Veel gebruikt is aluminiumchloorhydraat, maar ook aluin wordt gebruikt, bijvoorbeeld in de vorm van een stick van aluin. Deze verbindingen gaan een reactie aan met vetzuren die op de huid voorkomen. Hierdoor ontstaan stoffen die de zweetkanaaltjes deels afsluiten waardoor minder zweet kan worden afgegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Deodorant
wel zo netjes om te zeggen dat het copy pasted is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet me bedanken dat ik het voor Doepiedoep heb uitgezocht en niet meteen gaan becommentariseren. Die hebben we genoeg in de oppositie.