Hoe vind je je talent?

Ik heb bij de meeste dingen dat ik er wel gemiddeld of redelijk goed in ben maar ik mis datgene waar ik echt de beste in ben..
Hoe krijg ik mijn talent gevonden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Ik weet niet of iedereen iets heeft waarin hij/zij supergoed is hoor. Daar gaan veel mensen maar vanuit, maar ik betwijfel of dat zo in elkaar zit. Is er bewijs voor dat iedereen ergens in uitblinkt?

En waarom gaat iedereen ervan uit dat datgene waar je goed in bent, ook is wat je leuk vindt? Natuurlijk zitten daar verbanden tussen: als je iets leuk vindt is het makkelijker om er veel moeite voor te doen, hard te oefenen etc; en dingen die goed lukken geven vaak een goed gevoel, waardoor je die activiteit meer gaat waarderen. Maar je kan ook heel goed in iets zijn dat je eigenlijk nauwelijks interesseert.

Als je er zo goed in bent, dat je er heel nuttige dingen mee kan doen, of heel goed mee kan verdienen, dan heb je er wel wat aan; maar de activiteit zelf leuk vinden is ook heel belangrijk, als je alleen het eindresultaat leuk vindt, maar de activiteit zelf niet, is het maar de vraag hoeveel je er aan hebt om dit te doen.

Overigens is het ook niet nodig hoor, om ergens supergoed in te zijn, met meerdere dingen redelijk goed kunnen is ook niets mis, dan kan je nog steeds veel zinvolle en nuttige dingen verrichten. Soms zelfs meer dan als je in één ding heel goed bent en in andere dingen slecht.

Maar als je wilt weten of er iets is waar je heel erg goed in bent dat je nog niet weet: uitproberen. Gewoon allerlei verschillende dingen proberen, en kijken hoe snel jij het oppikt in vergelijking met andere mensen.
Nou zijn er natuurlijk miljoenen dingen die je kan proberen, dus dan is het handig om te kijken naar de dingen die je al doet of geprobeerd hebt: waarin ben je redelijk goed, waarin niet goed? Probeer er een patroon in te herkennen, wat zijn de overeenkomsten tussen de dingen waar je goed in bent? Hebben de meeste bijvoorbeeld te maken met denkvermogen, of met gevoelens, met contact met anderen, met creativiteit, met fysiek bezig zijn? etc etc.
Als je een patroon herkent, kan je nieuwe dingen gaan uitproberen die van diezelfde eigenschap gebruik maken.

Maar pas op dat je niet je tijd verspilt met naar iets zoeken, dingen doen die je leuk vindt en waar je redelijk goed in bent, zijn misschien wel vervullender dan iets waar je heel goed in bent, maar niet superleuk vindt.
Daarnaast kan de hele tijd zoeken naar iets, ook uitputtend zijn, teleurstellend elke keer als blijkt dat je er niet supergoed in bent. En zorg dat je zelfvertrouwen niet daarvan af gaat hangen, je bent al een prima mens zoals je bent, ook als je geen supertalent hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Doe gewoon wat je leuk vindt en je talent vindt jou...
14 jaar geleden
talent moet je ontdekken, ook bij je zelf
dus probeer van alles uit, en misschien vind je je talent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed blijven zoeken.
Als je eens wat doet kom je er soms vanzelf achter 'hé das echt wat voor mij' en als je het dan goed kan heb je je talent gevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommigen ontdekken hem al heel vroeg, anderen later. Je bent nog zo jong, je ontdekt je talent vast nog wel!

Tot die tijd, doe gewoon de dingen die je leuk vindt ook al ben je er heel slecht in of gemiddeld of redelijk goed.

Overigens hoeft je talent niet altijd iets te zijn wat je leuk vindt. Mijn talent is het organiseren van evenementen en dergelijke, ik kan het echt heel goed, maar ik vind er echt HELEMAAL niets aan dus doe ik het ook niet.
Ik ben daarentegen niet echt een ster in tuinieren maar ik heb er zo'n lol in dat ik er lekker mee doorga!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
wat een leuk antwoord,+
heerlijk he, tuinieren :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je! Ja, het is echt zo leuk om dingen te zien groeien en bloeien (en in mijn geval.... mislukken hahaha)
Rieneke1
14 jaar geleden
bij vragen mag je me gerust een pb sturen, 2 weten meer dan1 :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Top! Zal ik onthouden. Kan niet wachten tot we de tuin weer in kunnen!
Talent vind je niet maar heb je van je zelf. Je moet het alleen ontwikkelen.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Talent hangt samen met wat je leuk vindt, wat je een beetje goed kan en war je geld mee kunt verdienen. Vooral moet je voor die drie dingen gaan. Geld is belangrijk, omdat het aangeeft dat wat je hebt ook talent is. Talent is ook niet iets voor iets kleins of iets enkelvoudig. Voorbeeld: als je goed kunt programmeren dan ben je een van de velen en dan heb je welsiswaar een talent, maar je schiet er niet veel mee op. Als je goed kunt programmeren en je ontwikkelt een goed inzicht in bedrijfsprocessen, dan heb je goud in handen. Vooral ook omdat je dan uniek bent. Dan wordt je overal ter wereld gevraagd, reis je business class en logeer je in de beste hotels. Dat hoeft allemaal niet, maar geloof ,mij het is de moeite waard om te weten dat men je waardeert om wat je kan en niet om je mooie blauwe ogen.
Dezelfde zaken die Sven Kramer motiveren. Niet smaakt lekkerder dan een gouden plak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dit meer een beschrijving van 'hoe word ik rijk'. Sorry maar je hoeft niet altijd rijk te worden van je talent. Je kunt ook gewoon genieten van je talent. Bovendien is een talent een talent, hoe klein ook. Een vriendin van mij heeft echt ontzettend veel talent voor het maken van bloemstukken, dit doet ze dan ook graag en je kunt altijd op iets prachtigs rekenen voor je verjaardag ofzo. Ze zou met gemak een bloemenzaak kunnen runnen maar ze doet het liever voor de lol en werkt daarnaast als secretaresse om wat te verdienen. Sorry maar van mij een -!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar waarom baalt Krameer, nu hij wel het olypische record heeft verbetered, maar de gouden plak niet krijgt.
Het is een beetje naief, dat kramer lekker aan het schaatsen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schat geef lekker een min 1 of een min 2. Maar ik jouw vriendin heeft geen talent, als dat zich niet uit in een grote vraag van klanten. Dan heeft ze een leuke hobby, en jij vindt dat ze het verdienstelijk doet. En dat zegt eigenlijk al genoeg. Trek je geitenwollensokken uit en stap de wereld in
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mening van anderen over hetgene degene met het talent maakt of doet, is aan de ene kant waardevol om in te schatten of diegene ook echt goed erin is of niet. Maar of mensen behoefte hebben aan datgene hangt van zoveel andere factoren af: tijdsgeest, concurrentie, kosten etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas kan ik maar 1 min geven anders had je er nog een gekregen van me enkel en alleen om het feit dat je mj geitenwollensokken toedicht. Maar goed, jouw talent hebben we in ieder geval gevonden... het demotiveren en beledigen van mensen!
iedereen heeft talenten vind ik ,alleen moet het er uit komen.... door bij je zelf na te gaan waar jou ambities liggen. En natuurlijk waar jou interesses liggen. Ik antwoord regelmatig met de woorden haal er uit wat er in zit, Dat geldt ook weer bij dit antwoord. Heel veel succes onderschat jezelf nooit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is jou talent dan?
Xinix zijn talent
Weet ik in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ze ook, tekenen en schilderen ik had het wel in me maar na mijn 30 ste kwam er veel meer uit nadat ik op cursus ging, Wat heeft xinx hier mee te maken. En waarom krijg ik een min? wil de minner dat even motiveren aub?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind het een goed antwoord hoor, ik heb de min verheven doormiddel van mijn plusje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heeft Xinix hier nou mee van doen ,sorry het slaat nergens op ,houd andere er gewoon buiten Sb.
Talent ontwikkeld zich door de jaren heen. Talent is een aangeboren aanleg, die jij op jouw unieke wijze doet.

Om te ontdekken wat jouw talent(en) is(zijn) kun je zelf, maar ook door anderen die jouw goed kennen, laten opschrijven waar jij goed in bent. Maak dus een lijstje van positieve eigenschappen van jezelf en kijk of je daar een rode draad in kunt herkennen.

Stel jij schrijft; 'goed kunnen luisteren', 'behulpzaam', 'kan goed organiseren' enz. en een aantal mensen in je omgeving komen ook met deze termen, dan weet je dat dat talenten van jouw zijn.

Vervolgens ga je met die woorden kijken waar het bij zou passen. Bij welk beroep passen jouw talenten het beste.

Talent is iets wat je zonder nadenken en zonder moeite doet en wat je ook heel leuk vindt om te doen. Iets wat je graag doet kun je ook veel beter verder ontwikkelen dan dingen die je niet liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Talent vind je niet, talent heb je gewoon. Je kunt het wel blijven ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het of je hebt het niet, als jij dat nog moet gaan vinden dan heb je geen talent... Talent laat zichzelf zien... Mozart componeerde op 4 jarige leeftijd, die heeft niets ontdekt, dat is talent... Als jij je talent moet gaan zoeken en gaan vinden, weet dan dat je geen talent hebt...

sorry voor je...