Dat is heel verschillend, afhankelijk van het soort scheermesje, de scheerfrequentie en de hardheid van de te scheren haren. Ikzelf doe precies één maand met een scheermesje, en ik scheer me dagelijks, met dien verstande dat ik een goede scheergel gebruik en zachte baardharen heb. Tegen het einde van de maand voel ik wel dat de mesjes minder goed gaan snijden.
jc54
10 jaar geleden
Gemiddeld 22 dagen volgens Gillette fusion, maar dat is dus gemiddeld en blijkbaar niet vergeleken met andere merken. Kortom, hoe lang je met een mesje doet verschilt van persoon tot persoon, heb je een zware baard, of juist een minimale baardgroei, dit en nog meer factoren spelen mee met het behoudt van het mesje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik gebruik altijd goeie mesjes (Wilkinson Xtreme 3 of Gilette Fusion) en gel en scheer me ca. 1 keer om de 5 dagen. Dan heb ik wel een stevig baardje staan. Ik kan me dan precies 2 keer met 1 mesje scheren, maar bij een derde keer is het mesje echt helemaal bot en trek ik mijn huid open. Als ik me om de 2 dagen zou scheren denk ik dat ik me 4 keer zou kunnen scheren met een mesje, maar echt niet meer.
Maar als ik een goedkoop Bic mesje zou gebruiken, dan heb ik bijna 2 of 3 mesjes voor 1 scheerbeurt nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoewel er verschillende antwoorden zijn, denk ik dat ik de vraag eerder kan differentiëren naar het aantal scheerbeurten + de periodiciteit.

Ik behoor bij de baarddragers die een baard hebben om de simpele reden dat ik mij op m'n 18de al mij driemaal per dag diende te scheren als ik echt glad wou blijven (ja, voor de meisjes natuurlijk). Dat was niet haalbaar en met mijn hoger dan gemiddelde basaalmetabolisme (= stofwisselingstoestand in rust), krijg je dan ook snel veel hardere baardharen dan de man die zich maar af en toe moet scheren en zachte baardharen heeft.

De schade bij de scheermesjes ontstaan NIET bij de baardharen echter, maar dikwijls bij de beschermende vette huidlaag (als je je ooit eens kaal liet scheren of na een lange baard plots heel je baard afknipt, merk je dat enorm) die de mesjes niet beschermd maar integendeel verzwakt qua sterkte in combinatie met het 'snijden'.

Op de zijkanten op mijn wang boven de baard, gebruik ik dan ook altijd http://www.wilkinsonsword.co.uk/ met een vier à vijf mesjes. Op mijn keel is dat te scherp en laat ik een klein donslaagje staan meestal zonder dat te gebruiken.

Ik merkte daardoor na zo'n 20 jaren dat de slijtage bijna evenveel is als je een beetje baard snijdt, als dat je heel je kin doet in één beurt (in combinatie met de gebruikte zeep is er ook een verschil qua slijtage). Omdat het héél glad moet zijn, voel ik dus heel duidelijk wanneer dit mesje zijn scherpte verlies, en dat is bizar genoeg al na zo'n vijftal beurten. Daarna snijdt het nog probleemloos, maar als je je echtgenote daarna knuffelt, voelt die al meteen het verschil (en wat is er gevoeliger dan een vrouw die altijd per definitie een prinses is?) in gladheid.

Dus ik zou stellen na één week als je je dagelijks scheert, of na vijf à zeven beurten als je je periodiek scheert.

Het mesje zelf verslijt overigens OOK als het niet gebruikt wordt door de zuurstof in de lucht die altijd met metaal in interactie treedt. Vandaar het gebruik van die piramides waaronder mesjes bizar genoeg langer scherp blijken te blijven (sommigen zeggen scherper worden, maar dat is misbruik maken van ons slechte geheugen), omdat daar weinig lucht nog in beweegt en er ook geen daglichtwerking is die temperatuursverschillen en dus luchtdrukverschillen = luchtbewegingen versterkt.

Per type merk je ook verschillen, de goedkoopste wegwerp BIC's op reis gebruik ik maximaal 3 keer, soms ook maar eenmalig en zijn ook bedoeld als wegwerp.