Ik ben op zoek naar de naam van de kwaal van mensen die dingen zien waarvan ze weten dat wat ze zien niet echt is?

Jaren (20!) geleden presenteerde Martine van Os een programma (waarschijnlijk Lieve Martine), waarin zij in één van die afleveringen mensen bezocht die dingen zagen die niet bestonden, maar die zich daarvan ook bewust waren. Maar ze zagen het wel! Martine bezocht die mensen thuis. Zo was er iemand die thuis op ooghoogte langs de muren constant kleine (gele?) stadsbusjes voorbij zag rijden. De persoon in kwestie wist dat het niet kon, maar zag het wel gebeuren. De aflevering eindigde (in mijn herinnering) met iemand die steeds mannen in witte pakken zag die alles van glas blauw schilderden. Die aflevering eindigde ook met het langzaam dicht schilderen van de lens met blauwe verf . De ‘kwaal’ of ‘afwijking’ die die mensen hadden zal ongetwijfeld een naam (syndroom van xxx of zoiets) hebben gehad. Af en toe denk ik nog aan die uitzending terug (ik heb geen idee hoe betrouwbaar mijn geheugen hierbij is) en ik probeer dan weer eens informatie daarover te zoeken. Maar ik kan er helemaal niets over vinden. Ik heb geprobeerd Martine van Os daarover te mailen, maar kreeg daar nooit een reactie op. Weet iemand waarover ik het heb?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is het Charles Bonnet syndroom. Mensen met deze ziekte hallucineren: ze zien dingen die er niet zijn. Deze hallucinaties lijken heel 'echt'. Deze mensen weten echter wel dat de beelden niet echt zijn.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
TOP! Dit is precies zoals ik mij die uitzending nog herinner. Nu kan ik er wat meer informatie over zoeken en heb ik er een naam bij. Hartstikke bedankt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Perfect. Hartstikke bedankt. Dit was precies wat ik zocht.