Ik heb een teek van mijn huid gehaald. Kan het zijn dat hij er gewoon op zat en zich niet volgezogen heeft?

De teek zat op mijn huid en dus niet met zijn kop erin. Hij heeft zich ook niet volgezogen, want hij was nog steeds mini toen ik hem eraf haalde. Gewoon een mini zwart beestje dus. Er zitten nu wel twee kleine rode bultjes vlak bij elkaar, waarvan ik zelf denk dat het huidirritatie is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6K
Poet
10 jaar geleden
Weet je 100% zeker dat het een teek was? Er zijn allerlei kleine beestjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik weet het voor 99% zeker. hij was alleen zo klein dat we het niet goed konden zien, maar met vergrootglas erbij leek hij wel verdacht veel op een teek. en het is wel erg toevallig dat ik precies een dag ervoor in bosrijk gebied was

Antwoorden (5)

Moeilijk te zeggen van hieruit. Hou het in de gaten, schrijf het op in je agenda, zodat je, als je later ziek wordt kunt aangeven wanneer je misschien gebeten was
anneliez
10 jaar geleden
Het kan inderdaad zijn dat hij er gewoon op zat en zich niet volgezogen heeft. Dus, het antwoord op je vraag is ja.

Hoe langer de teek in je huid zit, hoe groter de kans dat hij ziekteverwekkers overdraagt. Dit is hoe je een teek verwijdert:
Gebruik geen alcohol, jodium, olie of andere middelen voordat je de teek verwijdert.
Pak de teek met een puntig pincet zo dicht mogelijk op de huid bij de kop vast en trek hem er langzaam uit. Als er een stukje van de kop in de huid achterblijft, is dat ongevaarlijk. Gebruik je een andere tekenverwijderaar? Volg de gebruiksaanwijzing. Ontsmet hierna het beetwondje.
Schrijf op wanneer en waar op het lichaam je gebeten bent.

Het is vrij belangrijk dat je een teek goed verwijdert, z'n kop kan blijven zitten. Uit je verhaal krijg ik het idee dat hij je inderdaad nog niet echt gebeten heeft. Een tekenbeet herken je alsvolgt:

Als een teek je net heeft gebeten, lijkt het of er een zwart puntje op uw huid zit. Door het opzuigen van bloed zwellen teken na een paar dagen op tot een bruin of grijs bolletje ter grootte van een erwt.

Waarschijnlijk heb je de teek binnen 24 uur weggehaald. Houd wel even tot 3 maanden na de beet de huid in de gaten. Let op het ontstaan van een rode ring of andere klachten die kunnen duiden op de ziekte van Lyme. De rode ringvormige uitslag is niet altijd duidelijk te zien. Op de website van EUCALB (bron 1) staan meerdere verschijningsvormen van een rode ringvormige uitslag na een tekenbeet.
Krijgt u klachten? Ga naar de huisarts en meld dat u door een teek gebeten bent.
Ontstaat er een klein, rood plekje op de plek van de beet, dan hoeft u zich geen zorgen te maken. Dat is een reactie van de huid op de beet zelf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt pas besmet raken als de teek meer dan 12 uur aan de huid vastgehecht blijft (volgezogen of niet).
Daarnaast is slechts 10% van de teken in Europa besmet.

Mocht je wel bang zijn voor besmetting:

In de Lyme-ziekte onderscheidt men doorgaans 3 stadia die niet noodzakelijk allemaal doorlopen worden:

1° stadium: 3 dagen tot 3 maanden na de beet:
- ontstaan van een rode ringvormige vlek die geleidelijk aan groter wordt op de plaats van de beet,
- ontstaan van grieperige symptomen zoals hoofdpijn, keelpijn, vermoeidheid, koorts, ...

2° stadium: enkele weken of maanden na de beet:
- pijn in de armen of benen,
- scheefstaand gezicht veroorzaakt door een verlamming van het aangezicht,
- dubbel zien,
- hartritmestoornissen;

3° stadium: maanden of jaren na de beet:
- pijn en zwelling van één of meerdere gewrichten (dikwijls de knie).
- chronische neurologische stoornissen (zelden),
- chronische huidaandoeningen thv. armen en/of benen.

Een geïnfecteerde persoon zal één of meerdere van deze symptomen, in verschillende combinaties, doormaken.
SimonV
10 jaar geleden
Een teek drink verschillende keren in zijn/haar leven bloed. De tweede keer doet de teek dat in het nimfestadium. De teek is dan 1,5 mm (leeg). Volgezogen zal het zo'n 3 tot 4 mm zijn. De teek kan dan al besmet zijn vanwege de eerste keer bloed drinken (dat zal van een dier buiten zijn geweest). Er is zelfs een kleine kans dat een teek al bij geboorte besmet was.
Als je de teek nog hebt zou je het kunnen controleren of hij al bloed heeft gezogen door hem te pletten. Bijvoorbeeld in een boterhamzakje.
Mocht de toch teek al gebeten hebben let dan inderdaad op de lyme verschijnselen die al genoemd zijn. Merk op dat roodkleuring ook kan komen door enige infectie met andere (ongevaarlijke) bacteriën die bij de beet vanaf de teek in het wondje zijn gekomen. Dat zal wegtrekken maar dat wegtrekken zegt dus niet automatisch dat lymeverschijnselen zullen uitblijven.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dus kan het zijn dat de teek die ik had gewoon weer uit mijn huid gekropen is en dat ik dus wel echt gebeten ben?
Poet
10 jaar geleden
Dat zou dus kunnen ja.
Het is bijna niet mogelijk een teek op je huid te ontdekken.
Dat spinachtige diertje is zo klein, veel kleiner dan b.v een bladluis.
Hij heeft acht pootjes, zie je er maar 6, dan is het een ander beestje.
Heb jij wel dit zeer kleine diertje van je huid gehaald, dan heeft hij je ook niet gebeten.
Dus ben je ook niet besmet.
Bijt een teek je wel, dan zit hij dagen lang aan je huid vast en wordt aanzienlijk groter.
Dus niets aan de hand.