Mag een orthodontist bij te laat betalen direct extra kosten berekenen?

Als ik factuur krijg met betalingstermijn 30 dagen netto en niet betaal binnen de periode ontvang ik direct een herinnering MET opslag. Deze opslag bedraagt bij kleinere facturen soms 25%. Is dit wettelijk toegestaan als er geen minnelijke fase aan vooraf is gegaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, er moet eerst een ‘kosteloze’ aanmaning worden gestuurd met een betaaltermijn van 14 dagen. Blijft betaling nog steeds uit dan kan (minimaal) euro 40.- aan incassokosten in rekening worden gebracht. (Als de orthodontist slim is, zou hij 14 dagen hanteren als ‘normale’ betaaltermijn en vervolgens de aanmaning sturen. Dan had hij nog sneller zijn geld…)

“De schuldenaar dient met betaling van de vordering in verzuim te zijn. Een schuldenaar is in verzuim wanneer de overeengekomen termijn voor nakoming is verstreken, of indien de schuldenaar in gebreke is gesteld en betaling is uitgebleven. Dit betekent dat hij een factuur heeft ontvangen, waarvan de betalingstermijn is overschreden. De schuldeiser dient hierna één aanmaning te versturen, waarin een termijn van 14 dagen na de dag van de aanmaning wordt gegeven voor het alsnog betalen van de vordering. In deze aanmaning wordt vermeld dat bij gebreke van betaling binnen die termijn de vordering ter incasso uit handen wordt gegeven en de incassokosten – conform het tarief in de tabel - verschuldigd zijn. “

De tabel:
"• Over de eerste € 2.500 van de vordering mag de vergoeding voor incassokosten maximaal 15% van de hoofdsom bedragen.
• Over de volgende € 2.500 van de vordering bedraagt de vergoeding maximaal 10%.
• Vervolgens geldt dat de vergoeding voor de incassokosten ten hoogste 5% over de volgende € 5000 van de vordering bedraagt
• Over de volgende € 190.000 van de vordering mag maximaal 1% als vergoeding voor incassokosten worden berekend.
• Voor bedragen boven € 200.000 mag max. 0,5% als vergoeding voor incassokosten worden berekend, met een maximum van € 6.775,- ongeacht de hoogte van de vordering.
• Het minimumbedrag voor de vergoeding van incassokosten bedraagt € 40,- "
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Daar zijn geen duidelijke regels voor maar ik vind wel het volgende:
Als een klant je factuur niet op tijd betaalt, stuur je een brief waarin je meldt dat de betalingstermijn van factuur x is verstreken en waarin je vriendelijk verzoekt om de betaling zo spoedig mogelijk in orde te maken.
Een creatief idee om je factuur beter te laten opvallen in de grote stapel van de opdrachtgever kregen we van personal brainstormer Marijke Krabbenbos: maak je factuur op felgeel A3-formaat papier. Reken maar dat hij niet meer over het hoofd wordt gezien.
Zie deze eerste herinnering als normale zakelijke communicatie met je klant, niet als een juridisch dreigement gericht aan je grootste vijand. Soms gaat er onbedoeld iets mis met de betaling, zeker bij grote organisaties. Maak er een vriendelijke, maar zakelijke brief van. Noem in de brief de datum waarvoor het geld ontvangen moet zijn, bijvoorbeeld twee weken na dagtekening van de brief.

Als een klant ondanks de herinnering(en) niet betaalt, is het tijd voor een formele sommatie, ook wel laatste aanmaning of ingebrekestelling genoemd. Hierin waarschuw je dat je een incassoprocedure zult beginnen als er niet tijdig wordt betaald, waarbij de kosten uiteraard voor rekening van de klant zullen zijn.
Bedenk wel dat je met het versturen van zo'n sommatie de relatie met de klant beschadigt en overgaat tot een juridische procedure. Zet deze stap niet te lichtvaardig, maar alleen als het niet anders meer kan, bijvoorbeeld omdat je in financiële problemen komt door het uitblijven van de betaling.

Blijkbaar is orthodontist aan de zeer strenge kant...

Toegevoegd na 2 minuten:
Het kan natuurlijk zijn dat in de oorspronkelijke factuur reeds een vermelding staat wat de gevolgen zijn van te laat betalen en dan kan je daar weinig aan doen.
fremar