Bij eten en vooral bij drinken heb ik een verstikkingsgevoel, waardoor kan dit komen?

Ik heb al vele jaren last van chronische hyperventilatie, en dit zal vast wel weer 1 vd kwaaltjes zijn die je kan krijgen. Maar als ik eet of drink en dan bij name met drinken heb ik het gevoel dat het drinken niet goed zakt, en heb ik het gevoel dat ik in ademnood zit. Ook na een tijdje voel ik me nog steeds benauwd, en boer ik veel en heb last van een soort blok bij mijn maag.Het is een heel naar gevoel, wat kan ik hier tegen doen? En zou het alleen de hyperventilatie zijn, of moet ik hiervoor naar de huisarts?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

het kan zijn dat er iets mis is met je huig of strottenklepje, ik zou hiervoor naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er kunnen verschillende medische oorzaken zijn voor dat gevoel. Achalasie is daarvan een voorbeeld. De slokdarm werkt dan niet goed met het naar de maag "pompen" van wat je eet of drinkt. Stress zou in jouw geval van veelvuldige hyperventilatie ook goed kunnen. Veel mensen met stress en angstklachten hebben een zogenoemd globusgevoel , dat is het gevoel alsof een bobbel in de keel zit die het slikken verhindert. Echter op afstand is geen diagnose te stellen. Met dit soort klachten is het enige juiste advies: ga naar je huisarts. Meestal is we niks aan de hand, maar soms wel. Alleen de dokter kan je ver helpen.