Hoe word ik minnder afhankelijk van de bevestiging van andere mensen?

Ik ben altijd ontzettend afhankelijk van de mening en complimenten van anderen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Hier ben ik zelf ook tegen aangelopen en wat mij nu het beste helpt op het moment dat ik twijfel is mezelf even goed toe te spreken: "het maakt niet uit wat een ander van me vind, ik ben goed zoals ik ben en als ze dat niet accepteren dan zijn ze het ook niet waard. Ik ben wie ik ben en dat is voldoende!"

Zodra ik dat tegen mezelf heb gezegd en ook echt besef dat dat zo is maakt het me niet meer uit wat een ander van me vind en dus ook niet of mensen nu wel of niet wat zeggen over hoe ik eruit zie. Wordt er wel gezegd dat ik bijvoorbeeld leuke kleren aan heb, dan ben ik daar blij mee, maar zo niet kan ik nog steeds blij zijn met wat ik aan heb omdat ik het zelf mooi vind en daar gaat het uiteindelijk om.

Heel veel succes, ik weet hoe moeilijk het is, ben voor o.a. dit namelijk 7 weken overspannen thuis geweest. Ik weet dat je het kunt, ik hoop dat je zelf ook dat vertrouwen hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt voor de tips! Ik heb jouw antwoord als het beste gekozen omdat die het meest persoonlijk is :) (voor mij)
Heel erg bedankt!

Andere antwoorden (2)

Je bent niet afhankelijk van de mening of bevestiging van andere mensen, ieder mens word graag gewaardeerd en krijgt daarmee graag complimenten, maar is er niet afhankelijk van.
Leer beseffen :dat JIJ met jouw leven tevreden moet zijn.
JE het niet iedereeen naar de zin kan maken
Dat ook helemaal niet hoeft
JE mag doen wat jij voor jou goed vind zolang je je aan de Wet houd en
je niemand opzettelijk probeert te kwetsen .
Elke vraag kun JE met JA NEe of helemaal niet beantwoorden dat is aan jou en Jij bepaalt hoe en of je antwoord
JE mag zeggen wat je wil maar het niet hoeft, weten waneer je zwijgt maakt het leven stukken makkelijker (je mag ook niets zeggen )

Leef je eigen leven dat is al moeilijk genoeg, je hoeft niet iemand anders zijn leven te leiden, als je dat toch probeert word leiden lijden.
Er is geen recept voor maar als je de voorstaande regels in het oog houdt regelmatig Jezelf eraan herrinert dat jij en alleen jou leven van belang is dan komt het uiteindelijk wel goed met je ,het is niet eenvoudig.
succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goede adviezen, maar zou de vraagstelster niet liever een training volgen? Heb je daar nog suggesties voor?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien is dit artikel ook behulpzaam http://www.psychologiemagazine.nl/web/Artikelpagina/Ik-heb-te-veel-bevestiging-van-anderen-nodig.htm en de mini training http://www.persoonlijketrainingzelfvertrouwen.nl/mini-cursus-loslaten/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pedro, als vraagsteller alleen een training wenst, zou ze dat specifiek moeten benoemen.
Prima antwoord, +.
Eenvoudig, (nou ja eenvoudig....), leer op jezelf te vertrouwen, vorm je eigen mening over alles wat voor jou belangrijk is in jouw leven en gebruik deze mening als uitgangspunt . Je mening hoeft niet superieur te zijn aan die van anderen, je mening hoeft niet 'De Waarheid" te zijn, je mening mag zelfs minder hout snijden dan die van een ander, maar zolang jou mening bij jou past en jou helpt in het vormgeven van jouw wereld hoef je niet te buigen naar de mening van anderen. Op jezelf en je eigen inzichten gaan vertrouwen kan erg lastig zijn maar zodra het je gaat lukken geeft het je een enorme voldoening en zelfvertrouwen.