Waarom is teleurgesteld erger dan boos zijn?

Ik hoorde laatst iemand zeggen, ik ben niet boos maar teleurgesteld dat is erger..Waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.1K

Antwoorden (6)

Als je boos bent op iemand, dan gaat het over de specifieke situatie. Als je teleurgesteld bent, dan gaat het om de beoordeling & mening die je over een persoon hebt; Blijkbaar is de persoon toch anders dan je had gedacht. Dat beinvloedt hoe je over iemand denkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je boos bent op iemand waait het weer vaak over, teleurgesteld zijn is heel pijnlijk, hoe iemand zich gedragen heeft op persoonlijk vlak. Dit had je nooit verwacht dat juist die persoon jou verdriet heeft aangedaan. Het vertrouwen in die persoon is weg. Dat maakt de teleurstelling zo pijnlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat stuk zat in een oudjaarsconferance van Youp van het Hek: mama is niet boos, mama is teleurgesteld.... Bij teleurgesteld krijg je het idee dat je iets gedaan hebt wat niet van je werd verwacht (of noooooit van je had gedacht) bij boos heb je wel iets fout gedaan maar is het na een straf waarschijnlijk weer over. (kan het fragment niet vinden)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen vinden het moeilijk om te zeggen dat ze boos zijn, ze vinden het niet "netjes" van zichzelf, of zijn er een beetje bang voor, of voor de reactie van hun omgeving op hun boosheid.
Dan zeggen ze liever dat ze teleurgesteld zijn. Dan zit je ook meer in een slachtofferrol. Het overkomt je dan allemaal.
Zoiets heet met een deftig woord "passief agressief gedrag".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Teleurstelling heeft meer te maken met het beschadigde vertrouwen dat ik in een ander heb in vergelijking met de andere verwachting die ik had.
Boosheid is veel meer naar buiten gericht en trekt als regel over als de spreekwoordelijke donderbui. Samengevat: Het zijn verschillende emoties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze woedend zijn.

Sommige mensen hebben het woordje boos uit hun woordenboek gehaald. Als ze zeggen ik ben niet boos. Dan zijn ze in feit woedend. En dat is zeker erger.

Sommige mensen uiten hun boosheid niet. Die kroppen ze op. Omdat ze misschien bang zijn dat wanneer zij boosheid loslaten, dat ze er geen controle meer over hebben.
Soms gaat die zo vaak, dan mensen niet herkennen van zichzelf wanneer en of ze boos zijn. Maar reken er maar op dat ze boos zijn.