kan iemand die alergisch is voor haren van dieren, tegen een oostenrijkse pincher?

oostenrijkse pincher= een hond.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Het zou fijn zijn als er honden zouden bestaan die geen haren verliezen. Helaas is dat niet zo. Elke hond verliest haren, alleen de ene hond wat meer dan de andere. Het ligt dus voor de hand een ras uit te zoeken die dus wat minder verhaart.
Veelal zijn dit de hondenrassen die geknipt of geplukt moeten worden en/of de hondenrassen waarbij de losgekomen haren beter in de vacht worden vastgehouden zodat het niet allemaal “door de lucht vliegt”.

Belangrijk te weten is ook dat kortharige honden in veel gevallen meer verharen (sommigen het hele jaar door) dan rassen met een lange vacht. Het lijkt dat de lange haren om meer verzorging vragen, de kortharigen daarentegen kun je blijven borstelen en er zullen steeds haren loskomen. (toevallig zag ik op een tentoonstelling een Schotse Herder Korthaar. Deze kreeg een grondige borstelbeurt, maar zelfs hierna lagen er nog losse haartjes op de vacht).
Een klein overzicht van hypo-allergene1 hondenrassen in willekeurige volgorde, die genoemd worden in relatie met allergie:

Labradoodle
Poedel
Perro de agua espanol (Spaanse Waterhond)
Cao de Agua (Portugese Waterhond)
Kerry blue terrier
Bichon frise
Softcoated wheaten terrier
Airedale terriër
Maltezer

De oostenrijkse pincer staat hier niet tussen,dus is er hier een grotere kan op allergie.
fremar
10 jaar geleden
Ik zou deze hond beslist niet aanraden aan iemand die allergisch is voor hondenharen. Het is weliswaar een kortharige hond, maar hij heeft een zware vacht en verliest in de ruiperiode erg veel haar. Ook heeft deze hond een ondervacht waarin veel vuil verzameld kan worden. Ook al niet bevorderlijk voor iemand die gevoelig is voor hondenhaar.
Het is wel een lieve en trouwe hond, maar een blaffer. Hij heeft een sterk waakinstinct.
Ivana