Denken dat een klasgenooit zichzelf snijd, mee naar mentor?

Ik denk echt dat een klasgenoot uit mijn klas zichzelf snijd. Ik heb al rare dingen gezien bij haar pols en bij haar bekken. Maar ik weet dit absoluut niet zeker, het zou zomaar iets anders kunnen zijn.

Moet ik hiermee wel naar mijn (en ook van mijn klasgenoot) mentor of moet ik het dan zeker weten of is hij hier niet voor?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Ga naar de vertrouwenspersoon van je school ! Dat kan anoniem en dan leg je uit dat je DENKT dat die persoon zichzelf snijdt en dan kan de vertrouwenspersoon als het nodig is in actie komen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou hier zeker wel melding van maken. Wat geeft je klasgenoot voor antwoord als je ernaar vraagt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb weleens gevraagd wat ze daar heeft en dan werd er gezegd armbanden (om haar pols) en toen zei ik nee ik bedoel dat andere heb je jezelf geschaafd ofzo en toen liep ze weg
Naar mijn mening is een mentor daar niet voor, als je klasgenoot werkelijk zichzelf snijd is dat een zaak voor proffesionals ,zoals psycholoog of huisarts in eerste instantie. Om haar daar toe te brengen dat ze een arts bezoekt kun je wel een luisterend oor geven en haar ondersteunend bijstaan ,vergeet niet dat dergelijke mutilaties het gevolg zijn van grote stress
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat een mentor wel degelijk een rol kan spelen. Veel problemen zijn schoolgerelateerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een mentor is in een schoolsituatie juist de eerste persoon om naartoe te gaan. Dat is wat toegankelijker en doeltreffender dan naar een professional gaan. Voor een klasgenoot is dit de meest handige manier om die persoon tegen zichzelf in bescherming te nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
allebei totaal verkeerd Borderline kan een mentor op school niet oplossen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@oribatei, het gaat over snijden en niet over borderline. Ja, mensen met borderline kunnen snijden als symptoom hebben van de stoornis, maar dat wil niet zeggen dat iemand die snijd borderline heeft. Het is een logica/denkfout zoals: elke koe is een dier, dus elk dier is een koe, en die houdt geen stand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, alleen een mentor is ook gewoon een mens net als ieder ander, en die houden niet alles voor zichzelf. Ik vind dat een mentor niet de aangewezen persoon is, maar eerder de maatschappelijk werkster op jouw school. (Hopelijk is die er)
Ik zou er eerst mee over praten met hem, waarom hij het doet. En of hij met een probleem zit. Je kan principe wel naar de mentor gaan, maar ik zou een goede vriend/vriendin inlichten. Omdat hij daar de meeste vertrouwen in heeft, die met hem gaat praten. Vaak doen ze dit omdat ze depri zijn, en met iets zitten. Praten is de beste oplossing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze is uit een andere klas, en er is (naar mijn weten) geen hele goede vriend of vriendin die ik ken. Ik zal in ieder geval proberen zelf met haar erover te praten.
Het snijden kan wel degelijk een effect hebben op iemands schoolprestatie, dus wat dat betreft is een mentor ook daarvoor. En op je vraag of je het zeker moet weten kan ik enkel zeggen dat een vermoeden voldoende is, net zoals iemand bij iets lichamelijks als bijv. een allergie-reactie of hartaanval hulp inschakelt bij een vermoeden.

Snijden is een vorm van automutilatie (zelfbeschadiging), waar vrijwel altijd een goede psychische behandeling bij komt kijken en voor nodig is.

Over automutilatie:
http://www.zelfbeschadigingondercontrole.nl/
http://www.automutilatie-site.nl/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Automutilatie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie!