Ik krijg ineens een week van te voren pijn in m'n borsten als ik ongesteld moet worden is dat normaal?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb dit nog nooit gehad ik had de afgelopen 2x heel erg ik kon niet eens aan mn borsten komen zoveel pijn deden ze. Na mijn menstruatie is het over dus ik neem aan dat het daardoor komt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (3)

Dat is wel erg waarschijnlijk, zeker omdat je al aangeeft dat de pijn verdwenen is na de menstruatie. Dit noem je cyclische pijn, het heeft te maken met de hormoonschommelingen binnen de menstruatiecyclus. http://www.amc.nl/web/Zorg/Patient/Zoek-op-specialisme/Radiologie/Patienteninformatie/Pijn-in-de-borsten.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat is normaal. Voordat je ongesteld word, kan je al een aantal symptomen krijgen dat je ongesteld gaat worden. De symptomen voordat je ongesteld word, heet de pre-menstrueel syndroom.

Zie bron voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dit KAN een normaal verschijnsel zijn bij een opkomende menstruatie.

De oorzaak ligt in de veranderende oestrogeen huishouding in het lichaam.
Vlak voor de menstruatie is het hormoon systeem door het vrijkomen van een rijpe ei-cel optimaal voorbereid voor de bevruchting daarvan. Het oestrogeen (een vrouwelijk hormoon) is daar mede verantwoordelijk voor en op dat moment ook het hoogst aanwezig. Dit veroorzaakt mede de gevoeligheid van de borsten, ze zwellen wat op en zijn hoogst gevoelig, tot pijnlijk aan toe.
Soms kan zelfs wat melkproductie worden waargenomen maar dit stopt vrijwel meteen als de menstruatie is ingezet .

Als de eicel uiteindelijk niet bevrucht wordt sterft deze af en wordt samen met wat baarmoederslijmvlies (de innestellingsbodem) weer afgedreven, de menstruatie.
De hoeveelheid oestrogeen neemt af en testosteron ( een mannelijk hormoon) wordt aangemaakt om de menstruatie in te leiden en de vrouw weerbaarder te maken tegen de ongemakken hiervan. (de testosteron zorgt ervoor dat de vrouw fysiek en psychisch de menstruatie zonder problemen kan doorstaan).

Zou de eicel wel bevrucht worden en zich innestellen in de baarmoeder dan blijft de oestrogeenspiegel hoog en zorgt dat hormoon er mede voor dat de borsten zich gaan voorbereiden op hun toekomstige functie van voedingleverancier voor het te geboren kind. Ook dan worden de borsten flink groter en gevoeliger en ook de tepelhoven groeien flink uit en kleuren meestal donkerder. Uiteindelijk komt de melkproductie op gang en alles wat daarbij hoort. Maar dan ben je al aan bevallen toe....