Waar in Nederland kun je een vetpercentagemeting met een Bod Pod of onderwater laten doen?

Omdat die weegschalen heel onnauwkeurig zijn, en ik het werken met zo'n huidplooimeter ook niet zo prettig vind, wik ik graag eens zo'n meting laten doen.
Maar ik kan zo snel niet vinden waar je dit kunt laten doen, en hoeveel dit ongeveer zou kosten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel die speciale weegschalen, waarbij je een sensor in je handen moet vasthouden, en waarbij er een klein stroompje word gebruikt om je vetpercentage te bepalen.

Ritsuka
10 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er één is wil de eigenaar er blijkbaar niks aan verdienen, want te vinden is ie niet. Volgens de HvA waren er vorig jaar twee in Nederland, ze hebben er een onderzoek mee gedaan. Zo nauwkeurig zijn ze trouwens niet:
http://www.webtrainer.com/nl/news/archive/2012/11/13/het-meten-van-je-lichaamsvet
Ritsuka
10 jaar geleden
dus eigenlijk is er geen betrouwbare manier : /
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Röntgen, maar dat is zonder medische noodzaak geen optie. Onderwater en bodpod houden geen rekeningen met verschillende verhoudingen. Ze meten volume, gewicht en dichtheid.
Het vetpercentage wordt dan geschat uitgaande van gemiddelde waardes. Ik vind inductie (weegschaal met sensor) geen slechte methode, het is een directe meting, dus goed vergelijkbaar als er iets verandert.
Sowieso moet je je niet op getallen blind staren, want onderzoek naar ideale waardes is ook onbetrouwbaar.
Ritsuka
10 jaar geleden
maar met zo'n inductie weegschaal heb ik een vetpercentage van 30%, exact hetzelfde als een jaar geleden. Terwijl als ik in de spiegel kijk, zie ik dat er echt wel wat vet vervangen is door spiermassa.
Ik ben nu ook 10 kilo zwaarder, maar nog steeds dezelfde kledingmaat. Sommige broeken zitten zelfs losser.
Dat kan dan toch niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik doel dan meer op korte termijn veranderingen, als bij crash diëten, waarbij je dan ziet dat er geen vet verdwijnt. Dezelfde weegschaal? Een verklaring kan zijn:
Je spieren zijn compacter/sterker en minder geleidend geworden waardoor ze gedeeltelijk als vet gerekend worden.
Het veranderen van spierweefsel door training zorgt ook bij de andere methodes voor onbetrouwbaarheid. Huidplooimeting heeft hier dan weer minder last van, maar vergelijken met de meting van een jaar geleden De 10 kilo extra en dezelfde maat is eigenlijk alleen te verklaren door omzetting van vet naar spier en kweek van spier.
Het vetpercentage kan dan natuurlijk niet gelijk gebleven zijn.
Ritsuka
10 jaar geleden
Het is dezelfde weegschaal in de sportschool.
Maar ik had ook ergens gelezen dat het ook erg van invloed is wanneer je voor het laatst iets hebt gegeten en gedronken. Dat het daardoor mogelijk hoger uit kan vallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga af en toe ergens op een goedkope thuis versie staan,
geeft redelijk constante waardes. Er zijn inderdaad veel dingen die invloed kunnen hebben.

Antwoorden (1)

Hier bieden ze een Bod Pod aan: http://www.tulipmed.nu/producten/cosmed/bod-pod/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik wil een test laten uitvoeren, niet zo'n apparaat kopen.
Ritsuka
10 jaar geleden
Helaas niet wat ik zoek dus..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien weten ze wel waar ze staan. Of je doet alsof je interesse hebt en hem wilt testen. ;-)
Ritsuka
10 jaar geleden
haha :P