hoe weet je wat voor een invloed aangeboren hersenafwijkingen hebben op iemands gedrag?

Het gaat hier om een ontbrekende tussenbalkje (corpus callosum), gedraaide slaapkwabben en vergrote vochtkamers bij een meisje van 11.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij het kunstmatig doorsnijden van het corpus callosum kunnen verschijnselen ontstaan van een gespleten brein. Gedragingen kunnen dan in dezelfde omstandigheden sterk verschillen. Dit is overigens een minimalistische beschrijving. Ik denk dat er gemakkelijker antwoord te geven is op je vraag als je specificeert welk gedrag je precies bedoelt, maar ook dan blijft het moeilijk. Ik denk dat een specialist de vraag het beste kan beantwoorden, temeer omdat er meer aan de hand is zoals vergoten ventrikels en gedraaide slaapkwabben. Dit tezamen is niet erg algemeen en ik denk dat weinigen er ervaring mee hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zij staat onder behandeling van een Neuroloog en andere artsen, maar die weten het ook niet (zoals je zei niet erg algemeen). Ouders van kinderen met soortgelijke afwijkingen weten wellicht wel meer.. Daar hoopte ik althans op, bedankt voor je antwoord ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@RayHolla jammer dat jij jou antwoord bij reacties hebt geplaatst ik kan hem niet als beste antwoord kiezen.. ;)

Antwoorden (1)

Dat weet je door dat aan een gespecialiseerd arts te vragen en dan nog kan het zo zijn dat hij/zij het ook niet weet maar een soort kans geeft op x, of y of z. Iedereen zit anders in elkaar en dat maakt de verschillen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zij staat onder behandeling van een Neuroloog en andere artsen, maar die weten het ook niet. Ouders van kinderen met soortgelijke afwijkingen weten wellicht wel meer.. vandaar deze vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ze zullen het niet weten omdat het bij elk kind anders uitpakt, vragen aan andere ouders heeft geen zin omdat de arts het ook niet weet. Het is gewoon afhankelijk van het kind en bij iedereen anders anders was het echt wel gezegd. Artsen weten precies wat er met de kinderen van anderen is qua symptomen dus ze hebben altijd meer informatie dan 1 ouder kan hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt gelijk dat andere ouders mij niets kunnen vertellen op medisch vlak. Maar door ervaringen uit te wisselen omdat je herkenbare gedragsproblemen bij beide kinderen ziet kan je wel ideeen op doen en handvaten en tips opdoen. Het uitwisselen van deze informatie is dus zeer nuttig en wordt bovendien gestimuleerd door artsen. Daarnaast weten artsen vaak juist niet wat zoals jij noemt "symptonen" zijn omdat er een groot grijs gebied is waar nog weinig over bekend is. Het uitdelen van ervaringen heeft dus absoluut zin, bovendien geeft het steun aan een wanhopige ouder die zijn/haar best wil doen maar de antwoorden niet kan krijgen.