Waarom zijn de titels van medisch specialisten soms 'dr', 'prof', of 'drs'?

Wat is het verschil en wanneer heb je te maken met een 'echte' specialist?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.9K

Antwoorden (1)

een specialist is iemand die na de basisopleiding tot arts zich is gaan specialiseren in een bepaald vakgebied. Bijv interne geneeskunde, oncologie, cardiologie etc.

Iemand die de basisopleiding heeft afgerond werd drs, tegenwoordig master.

Iemand die na de basisopleiding onderzoek is gaan doen en op het onderzoek is gepromoveerd, wordt dr ( doctor).

Een professor is een persoon die les geeft op de universiteit. Professoren kom je daarom dus ook vooral tegen in de academische ziekenhuizen.

Iemand die gepromoveerd is en dus de titel dr mag dragen hoeft geen medisch specialist te zijn. Een medisch specialist hoeft niet gepromoveerd te zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je wordt dus pas medisch specialist als je na de basisopleiding de vervolgopleiding in een bepaald vakgebied helemaal hebt afgerond. Mensen die nog bezig zijn met deze vervolgopleiding noemen we arts-assistenten. Dit zijn dus al artsen.
AlphaLimaSierra