Wordt je bloeddruk hoger of lager kort na inspanning?

Ik heb een hoge bloeddruk, en zodra ik na sport mijn bloeddruk meet (wanneer mijn hartslag weer normaal is) is mijn bloeddruk opeens lager/normaal. Komt dit door de sport?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
50.3K

Het beste antwoord

Door het sporten heeft je lichaam meer zuurstof nodig, in normale toestand wordt dit beperkt door de doormeter van de bloedvaten, Het gevolg is dat je lichaam de bloedvaten laat uitzetten zodat er meer bloed kan doorstromen wat dan weer wil zeggen dat er meer bloed kan rondgepompt worden, Een grotere doormeter wil zeggen een kleinere druk in de bloedvaten. Doordat het hart sneller slaat zal tijdens de inspanning de bloeddruk gelijk blijven , stijgen of dalen, naargelang de grote van de inspanning, wanneer je nu de inspanning stopt dan blijven de aders nog geruime tijd verwijd, Door een vermindering van het hart en de verwijding van de vaten zal de bloedruk dalen, Na een tijd zullen de bloedvaten weer vernauwen en gaat de bloeddruk terug stijgen,
Bekijk het zo neem een waterdarm en vul die met water. Giet nu de zelfde hoeveelheid water in een waterdarm die even lang is maar een grotere doormeter heeft, Je zal dan zien dat het water meer plaatst heeft, dat betekend een verlaging van de druk in de buis, Hetzelfde geld voor de bloedvaten,
Het heeft dus te maken met de inhoud van de bloedvaten die vergroot,
Dit heeft dus met de sport of met een inspanning te maken
Robby
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is heel normaal, je bent dan actief bezig en je lichaam geeft energie vrij samen met warmte. Ook de bloeddruk wordt dan hoger. Dat komt gewoon door de inspanning. Als je rust, is je bloeddruk normaal. Dus maak je geen zorgen en rust goed maar blijf ook sporten!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat snap ik, maar ik bedoel niet tijdens sport, maar even daarna wanneer mijn hartslag weer normaal is, dat mijn bloeddruk tijdelijk lager is dan in rust zonder net gesport te hebben. Of dit komt door de sport.
De bloeddruk wordt door inspanning hoger doordat het bloed harder wordt rondgepompt. Als je stopt met sporten gaat de hartslag omlaag en de bloeddruk dan ook.

Je geeft aan dat de bloeddruk in jouw geval lager is dan normaal en je normaal een te hoge bloeddruk hebt. Het meten van de bloeddruk na sporten zegt niet zo veel. Als je een te hoge bloeddruk hebt en deze niet onder controle is zou je aangepast moeten sporten. Je zou je sportinstructeur of huisarts om advies kunnen vragen. Mensen met een erg hoge bloeddruk zouden niet intensief moeten sporten, maar beginnen vaak met bijvoorbeeld wandelen. Anderhalf uur wandelen kost net zoveel energie als een half uur intensief sporten en het ontspant beter. Zwemmen kan ook.