Mogelijk kan je huisarts zien wat voor soort eczeem het betreft. Er zijn zeer veel soorten en oorzaken en alleen een dermatoloog of soms de huisarts kan zien welke zalf je hierbij nodig hebt. Zelf experimenteren levert meestal niets op.
(jarenlange ervaring).
Ivana
10 jaar geleden
Bij de behandeling van eczeem volgen de 3 stappen:
1. Eerst de ontstekingsreactie van de huid verminderen;
2. Tegelijkertijd de huid weer zacht en soepel maken;
3. De huid helpen helemaal te genezen, ook als de klachten flink zijn verminderd.

Om te beginnen moet je de ontstekingsreactie van de huid verminderen. Het beste kan hiervoor een cortico-steroïde crème gebruikt worden. Er zijn vier verschillende groepen cortico-steroïden, ingedeeld in sterkte. Des te heftiger de ontsteking, des te sterker de cortico-steroïde crème die je nodig hebt. Echter, je hebt misschien gehoord dat er een kans is op bijwerkingen bij het gebruik van een cortico-steroïd crème. Dat is niet helemaal waar. Als u de instructies van je arts opvolgt, is er weinig kans dat je enigerlei problemen krijgt.

Tegelijkertijd met het behandelen van een ontstekingsreactie moet de huid weer zacht en soepel worden. Hiervoor worden verschillende soorten crème gebruikt. Voor een succesvolle behandeling is het nodig dat de crème regelmatig gedurende langere tijd gebruikt wordt. Ook al lijkt de huid na drie of vier weken weer beter, het kan wel tot vier à vijf maanden duren voor deze geheel genezen is.

Praktische tips
- Het belangrijkste is dat je het contact vermijdt met de stoffen die de oorzaak van uw eczeem kunnen zijn. Voor de meeste stoffen zijn er redelijke vervangende middelen.
- Al na een paar weken ziet je huid er beter uit. Stop dan echter niet met de behandeling. Volg de instructies van je arts en ga door met het behandelingsschema. Anders is er een kans dat het eczeem terugkomt en dan moet je helemaal opnieuw beginnen.
fremar
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Leuke theorie, maar de ervaring leert (bij mij) dat het 20 jaar kan duren voordat ze de oorzaak gevonden hebben.