Wat gebeurt er en wat voel je als je flauwvalt?

Ik ben ooit eens bijna flauwgevallen denk ik, toen ik elf was. Het was 'smorgens. De wekker ging af, ik stond of, ging naar de badkamer en daar begon het. Mijn oren begonnen te suizen. Plots zodanig hard dat ik niet eens meer verstond wat mijn mama en mijn broer vertelden en ik zelfs niet hoorde wat ik zelf vertelde. Toen zag ik allemaal zwarte vlekken en ben ik gaan zitten. Dat was al ietsjes beter. Toen brabbelde ik iets tegen mijn mama en nam ze een kletsnat washandje en "smeet" het in mijn gezicht, dat enkele keren. Ze zei achteraf dat ze niet verstond wat ik zei maar dat ik er wat versuft uitzag enzo... Ik ben die dag ook niet naar school geweest (het was toch een woensdag)

Nou wil ik graag weten wat er zo nog allemaal kan gebeuren als je voelt dat je gaat flauwvallen en wat er daarna, als je weer wakker wordt, wat je dan nog allemaal voelt of krijgt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.4K

Antwoorden (2)

Ja, dat is een appelflauwte (dat je heel even flauwvalt). Het kan gebeuren als je snel opstaat, als je het heel warm hebt, als je heel misselijk bent (en al het bloed naar je maag stroomt), als je heel erg schrikt, als je pijn hebt, sommige mensen hebben het als ze bloed zien, of als ze claustrofobisch zijn en in een overvolle trein zitten, als ze bij de bevalling van hun vrouw zijn... enzovoort!

Zoals jij het beschrijft gaat het precies, alleen kan het soms heel snel gaan. Dit ging redelijk langzaam (als je nog weet dat je zwarte vlekken voor je ogen had en zo). Je kunt ook in één keer buiten westen zijn, bijvoorbeeld bij hevige schrik. Het voordeel is, dat je je niet tegenhoudt tijdens je val, dus dat het slachtoffer er vaak zonder botbreuken vanaf komt.
Na afloop merk je er meestal niet zoveel van (als het inderdaad een 'gewone' flauwte was). Je bent misschien wat bibberig en een beetje slap, maar als je wat drinkt en eet en zorgt dat je frisse lucht binnenkrijgt gaat dat wel weer over.

Als je voelt dat je gaat flauwvallen, kun je het beste gauw gaan zitten of liggen, zodat je niet kunt vallen. Verder is het handig om je hoofd laag en je voeten hoog te leggen, zodat er voldoende bloed naar je hersenen stroomt. In de meeste gevallen kan dat de echte flauwte voorkomen. Als je binnen bent (bijvoorbeeld op een feestje) helpt het vaak als je de frisse lucht in gaat.

Als iemand vaak flauwvalt, moet hij/zij wel naar de dokter gaan, natuurlijk. Misschien heeft hij/zij een lage bloeddruk of is er iets anders aan de hand. Maar een keertje gewoon flauwvallen... dat doet bijna iedereen wel een keertje in zijn/haar leven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sommige mensen vallen flauw omdat ze te lang niets hebben gegeten of vergeten zijn te ontbijten. Ook op plaatsen waar het heel warm is of waar veel mensen zijn vallen veel mensen flauw. We kennen allemaal de TV-beelden van flauwvallende meisjes bij concerten van beroemde popsterren.

Bovengenoemde oorzaken zijn allemaal aanleiding tot flauwvallen. Het flauwvallen zelf gebeurt doordat de bloeddruk plotseling daalt. Door de lage bloeddruk krijgen de hersenen niet genoeg zuurstof meer. Te weinig zuurstof in de hersenen is gevaarlijk, zodat het lichaam reageert met een soort natuurlijke afweer: je valt flauw. Doordat je door het vallen in horizontale positie komt te liggen kan het bloed weer beter naar de hersenen stromen. Het hart hoeft minder hard te pompen zodat het bloed gemakkelijker naar de hersenen wordt gestuwd. Eigenlijk is het flauwvallen een natuurlijke bescherming tegen schade aan de hersenen.

Soms gaat het flauwvallen zo snel, dat je zelf nauwelijks merkt dat je niet lekker wordt. Meestal voel je je eerst wat licht en draaierig in je hoofd. Je kunt het warm krijgen en gaan zweten. Je hart gaat sneller kloppen en je kunt minder goed zien. Het bloed trekt uit het gezicht en je wordt heel erg bleek. Het kan zijn dat je zwarte bollen voor de ogen ziet voordat je daadwerkelijk op de grond valt.
Flauwvallen kun je niet altijd voorkomen. Soms overvalt een flauwte je onverwachts. Wanneer je vaker last hebt van flauwvallen, dan is het belangrijk de symptomen te leren herkennen. Het is handig om altijd een muelslireep, evergreen, sultana of iets dergelijks in de tas te hebben tegen honger. Voor mensen met diabetes is dit extra belangrijk, omdat bij hen het flauwvallen meestal veroorzaakt wordt door een te laag bloedsuikergehalte.

Wanneer je voelt aankomen dat je mogelijk gaat flauwvallen probeer een plaats te zoeken, waar je even kunt liggen, het liefst met de benen omhoog. Zo stroomt er weer voldoende bloed naar de hersenen, zodat de dreiging om flauw te vallen wegtrekt. Wanneer je nergens kunt liggen, zoek dan een plek om te gaan zitten en buig het hoofd zo diep mogelijk tussen de knieën. Blijf enkele minuten zo zitten. Sta vervolgens niet te snel op, want dan heb je kans dat je meteen weer wordt overvallen door een flauwte. Als je dreigt flauw te vallen door de warmte, zoek dan de frisse lucht op.