Wat is trombose en wat kun je er tegen doen?

Wat kun je er tegen doen en wat is trombose??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Trombose betekent dat er bloedstolsels worden gevormd in de bloedvaten. Zo’n stolsel kan een bloedvat gedeeltelijk of zelfs helemaal afsluiten. Dit kan in elke ader of slagader gebeuren. Het bloed kan dan niet goed wegstromen, zodat het lichaamsdeel dik en pijnlijk wordt.

Als je bijvoorbeeld een gebroken been hebt moet je daarom in de tijd dat je dat been door het gips niet kunt bewegen bloedverdunners gebruiken om dit te voorkómen. En als je een lange vliegreis maakt dan is het goed om regelmatig even een rondje door het gangpad te lopen, want lang stilzitten kan trombose veroorzaken.

Toegevoegd na 3 minuten:
niet bloedverdunners, maar antistollingsmiddelen.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1!
Wat is trombose en hoe ontstaat het?
Bloedvat met trombose. Trombose betekent dat er in een bloedvat een stolsel ontstaat. Bloed hoort te stollen buiten een bloedvat, zoals bij een wond. In het bloedvat hoort het bloed vloeibaar te zijn. Als het mis gaat bij de stolling dat stolt het of in de aders of het stolt niet waardoor men bij een wond veel bloed verliest.

Trombose in de benen kan ontstaan door te lang stilzitten. Bijvoorbeeld met een gebroken been in het gips, bij een operatie of na een bevalling. Soms is een lange vliegreis al te veel. Het is beter zo nu en dan de benen even te bewegen. Andere oorzaken kunnen zijn de anticonceptiepil, ernstig overgewicht of een ernstige ziekte. Soms is het erfelijk en kan het al op jonge leeftijd ontstaan.

Waar in het lichaam komt het voor?
Trombose kan overal ontstaan, maar komt vaak voor in de benen. Er stroomt veel bloed naar de benen toe, omdat de spieren in de benen veel werk verrichten. Dat bloed moet weer terug naar het hart. Dat gaat via de aders. Ontstaat daar een stolsel in dan sluit dat het bloedvat af en wordt het been dik.

Bij een trombosebeen worden antistollingsmiddelen geslikt. Ook een steunkous kan goed helpen. Deze bevordert de bloedsomloop en houdt tevens zwelling van het been tegen. Een steunkous wordt op maat gemaakt.

Stop tijdens lange autoritten elk uur en loop dan een stukje. Tijdens een vliegreis is het raadzaam om regelmatig wat rek-en-strekoefeningen te doen.

De pil vergroot de kans op trombose, met name in de eerste 6 maanden. Roken vergroot de kans op trombose ook. De grootste boosdoener is echter een operatie, met name in de buurt van de benen (heup, knie.) Ook mensen die kanker hebben of net bevallen zijn hebben een vergrote kans op trombose. Zoals gezegd zijn de oorzaken van arteriële trombose verder een hoog cholesterol, hoge bloeddruk en suikerziekte.
Probeer dus te stoppen met roken en eet gezond, zeker als je erfelijk belast bent
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1!
Trombose is een aandoening, waarbij ongewenste bloedstolsels in de bloedvaten ontstaan. Het stolsel kan groter worden (bloedprop) en een bloedvat afsluiten, waardoor de aandoening levensgevaarlijk kan zijn. Trombose kan iedereen, jong en oud, overkomen.