Wat werkt het beste voor een soepele stoelgang? Gebroken lijnzaad, chiazaad óf psylliumvezels?

Ik week nu vaak gebroken lijnzaad in water, maar vraag me af wat ervaringen van anderen zijn? (Ik ben bekend met kiwi's en pruimen etc etc)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.8K
Ritsuka
10 jaar geleden
Het gaat vooral om je gehele voedingspatroon, in combinatie met genoeg water drinken. Zelf gebruik ik chia en lijnzaad, omdat chiazaad ook nog eens veel gezonde omega 3 en 6 vetten bevat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De apotheek heeft ook zemelen die je door een bord met yoghurt kunt doen,dit is puur natuur en dat zijn de psylliumvezels niet. Lijnzaad kun je ook door yoghurt of vla doen,het is een kwestie van uitproberen wat voor jou het beste werkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zemelen.. ben ik allergisch voor helaas.. (niet om het een of ander.. maar zemelen stond ook niet in mijn oorspronkelijke vraag...:-))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maria16: Waarom zijn psylliumvezels niet puur natuur? Psylliumvezels hebben als voordeel dat er geen fytinezuur in zit,
dat zit wel in alle zaden (dus ook in chia en lijnzaad)
Fytinezuur bindt zich aan mineralen waardoor die niet opgenomen kunnen worden en aangezien er in voeding al weinig mineralen zitten.. Zaden zou je eerst moeten fermenteren of lang weken voordat je het eet.
Ritsuka
10 jaar geleden
is een nacht weken genoeg? dat doe ik meestal
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In een nacht zal ergens tussen de 10 a 50% omgezet zijn. (ruime marge want probeer er maar eens iets over te vinden) Of langer weken, maar hoe lang??
Of bij lage temperatuur (rond de 50 graden) drogen na een nacht weken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Jackd, Ik heb het over de zakjes psylliumvezels die je bij de apotheek kunt kopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik over wat je o.a. bij een natuurwinkel koopt:
http://www.natuurwebwinkel.com/alleprodukten/psyllium-vezels/?gclid=CO6hh8XYw7kCFcmV3god-mgAYA
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan is het goed voor vs om te weten dat hier duidelijk verschil in zit van welk soort je het koopt.
Natuurwinkel= puur natuur
Apotheek= geen puur natuur en wisselwerkingen met bepaalde medicijnen.

Antwoorden (2)

Er is niet één beste, de één zweert bij het ene, de ander bij het andere. Je moet gewoon proberen wat voor jou werkt en dat gebruiken. Bij alles is voldoende vocht inname in ieder geval van groot belang!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik neem magnesium dat werkt echt goed op de darmen, er zit ook veel magnesium in bananen bvb en andere voiding. En 's morgens neem ik een DANONE, sedert dat ik dat neem samen met magnesium ga ik alle dagen naar de grote wc
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
'n paar "bollekes" De Koninck drinken (= bier met hoge gisting)..en is tegelijkertijd ook goed voor 'n ideale vochtregeling voor het lichaam.