Hoe kan het dat ik soms ineens in 1 dag 1 kilo aankom?

Ik wil ook graag kunnen afvallen, hierbij is mijn tweede vraag kan ik afvallen als ik helemaal geen tussendoortjes neem en geen cola etc. drink? Behalve 1 keer in de week een Energy Drink?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.9K
Poet
10 jaar geleden
Veel weegschalen zijn ook niet zo nauwkeurig. Kan makkelijk een kilo erboven of eronder zitten en de volgende keer weer andersom. Kijk naar de grote lijn over een wat langere periode

Antwoorden (2)

Snel aangekomen in een zeer korte tijd? Dan is het hoogst waarschijnlijk vocht dat je vasthoud.
Dit kan soms komen door bijvoorbeeld iets te zout gegeten, teveel alcohol etc.
Met een paar dagen is dit weer weg.
Of je hebt echt teveel gegeten, maar om 1 kilo in 1 dag aan te kunnen komen, zou je echt iets van 3000 kcal boven je behoefte moeten hebben gegeten, en dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Antwoord op je 2de vraag is niet te geven.
Geen tussendoortjes en geen cola nemen zegt niets, het gaat om het totaal aantal kcal dat je op een dag binnenkrijgt.
Als je door die tussendoortjes weg te laten op een te laag aantal kcal komt, gaat je lichaam in de spaarstand.
Als je ondanks de tussendoortjes weg te laten nog steeds te veel eet op een dag, dan zul je aankomen.
Dus je moet eerst meer info geven over wat je dan wel eet op een dag.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een gezonde manier om af te vallen is als volgt.
Bereken hier wat je nodig hebt op een dag: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced
Het 2de getal, je TDEE is wat je moet eten op een dag om op gewicht te blijven, met de activiteiten die je met behulp van de draaischijven hebt ingevuld.
Als jij wilt afvallen, kun je het beste iets van 200-500 kcal hieronder gaan zitten, maar zorg wel dat je boven je BMR blijft (1ste getal).
En hoe je die kcal opvult maakt eigenlijk niet zoveel uit, het makkelijkste is gewoon volgens de schijf van vijf eten: http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/schijf.aspx
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, heel erg bedankt, maar wat bij mij de grootste probleem is, omdat ik van Turkse afkomst ben eet ik heel veel Turks en daar weet ik de aantal calorieën niet van.
Ritsuka
10 jaar geleden
ik weet verder niet zoveel van Turks eten, maa als je een stuk vlees en groente hebt kun je dat toch zo wegen of de portie ervan schatten?
en dan kun je online opzoeken hoeveel het is, of een site gebruiken.
Ik vind zelf www.cronometer.com wel prettig, maar die is wel in het Engels.
Ritsuka
10 jaar geleden
je hoeft het ook niet precies te weten, maar dingen als een boterham, groente, en soorten vlees kun je online zo vinden wat het bevat.
Zoals hier: http://www.voedingswaardetabel.nl/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus maar weer.
1. korte termijn fluctuaties in gewicht hebben vooral te maken met vocht en voedsel in het lichaam. Als je net een liter gedronken hebt ben je een kg zwaarder. Een gemiddelde warme maaltijd weegt ook zo'n 500-600 gram. Door zweten kun je redelijk wat vocht verliezen en lichter zijn. Weeg dus altijd op hetzelfde moment, op de zelfde weegschaal, onder de zelfde omstandigheden. 1 x pw is voldoende. Om een kg af te vallen moet je ongeveer 8000 kcal verbranden (dus of minder eten of meer bewegen). Ook als je een dag helemaal niets eet, is het vrijwel onmogelijk om binnen en dag een kg lichaamsmassa af te vallen.

2. Met een formule kun je je basaalverbruik (je verbruik in rust) berekenen. Dit blijven altijd schattingen en zijn gebaseerd op indirecte calorimetrie. Dit is een meetmethode om rustverbruik te meten. Helaas is indirecte calorimetrie voor weinig mensen beschikbaar en is het een dure meting. De berekening is dus het beste wat je voorhanden hebt. De Harris&Benedict formule is een geaccepteerde formule in de gezondheidszorg om dit te berekenen.
Stel je rustverbruik is 1500 kcal per dag, dan heb je dit dus nodig voor je vitale functies (je hart moet kloppen, ademen en jezelf warm houden ed). Je totaalverbruik is je rustverbruik + gemiddeld 40% voor lichamelijke activiteit. In dit voorbeeld is dat 2100 kcal/d. Dit heeft je lichaam nodig om gelijk te blijven. Als je wil afvallen kun je daar bijvoorbeeld 300-500 kcal per dag onder gaan zitten. Als je alleen je voeding aanpast val je theoretisch dan 8000/500 is ongeveer 2 weken een kg mee af. Dit zal sneller gaan als je je beweging opvoert. Belangrijk is dat dit natuurlijk theorie is! De formule is een benadering van de werkelijke situatie. Als je jezelf op een te streng dieet zet dan zal je lichaam denken dat er voedselschaarste is en efficiënter worden met de aangeboden energie..je rustverbruik zal dan naar beneden gaan..Je rustverbruik kan overigens omhoog gaan als je meer spiermassa kweekt!
Succes!
Groet Marijke (ziekenhuis diëtist)