Nee, die kunnen daar geen gevolg van zijn.
Een hersenschudding gaat meestal voorbij zonder restverschijnselen. Veel voorkomende symptomen na een hersenschudding zijn hoofdpijn, duizeligheid, vermoeidheid, traag denken, problemen met concentreren en onthouden. Die klachten duren een paar dagen of weken en gaan vanzelf over. Een speciale behandeling is niet nodig.

De oorzaak van het ontstaan van tics is niet goed bekend. Ze ontstaan door een verstoorde werking van de basale kernen in de hersenen. Erfelijke factoren lijken daar een rol bij te spelen, maar het is niet bekend om welke factoren het dan gaat. Waarschijnlijk is het geen foutje in het erfelijk materiaal, maar een combinatie van meerdere kleine foutjes met andere medeoorzaken. Een neurologische of psychische aandoening kan ook de aanleiding zijn. Het syndroom van Gilles de la Tourette is bijvoorbeeld een aandoening waarbij tics voorkomen.
Amadea