Kan ik op 18-jarige leeftijd (Jongen) nog groeihormonen krijgen?

Ik weet dat een normaal gezond mens groei tot zijn 21ste en ik ben nu 18 en rond de 1,73 lang en ik ben niet blij met mijn lengte. Ik zou het wel graag willen. De prijs maakt niet uit want ik spaar al best wel lang...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
23.9K
Ritsuka
10 jaar geleden
Prima lengte, daar geven ze geen groeihormonen voor
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, ik ken heel wat mannen die kleiner zijn. Verder groei je na je achttiende gemiddeld nog wel maar dat is maar een paar cm en omdat de groeischijven dan al zo goed als dicht zitten valt er geen eer meer te behalen ook al breng je al het geld van de wereld mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zegt dat een "normaal gezond mens" tot zijn 21ste groeit. Volgens mij zit dit probleem meer tussen je oren. Leer jezelf te accepteren en weet dat 1.73 helemaal niet abnormaal, raar of ongezond is.

Het beste antwoord

Nee, dat gaat niet meer. Het zou ook weinig zin hebben. Sowieso is er al een tijdje een discussie gaande over of de behandeling met groeihormonen bij kleine jongens en meisjes (vooral jongens) wel zinvol is, onder meer naar aanleiding van een promotieonderzoek van een promovenda uit Utrecht. Je moet dan tussen je 11e en 13e beginnen, drie jaar lang elke avond spuiten en dus altijd ook bij logeerpartijtjes of op schoolkamp o.i.d. een koeltasje met je medicatie en spuiten bij je hebben (is nogal wat voor een jongen van 14 of 15 jaar) en na die drie jaar was de gemiddelde lengtewinst ten opzichte van de niet-behandelde groep iets meer dan twee centimeter. Daarnaast bleek dat behandelde kinderen niet gelukkiger waren dan niet-behandelde, en dat de lengtewinst zo gering was dat de kinderen die behandeld waren nog altijd gemiddeld gezien kleiner waren.

Nu ben jij dus sowieso al te oud om nu nog met deze behandeling te starten, maar daarnaast ben je helemaal niet zo klein, zéker niet als je nog in de puberteit zit en nog groeit. Maar ook als je nu 12 zou zijn en echt extreem klein, dan nog is de vraag of je voor een paar centimeter langer zijn echt drie jaar lang elke avond wilt spuiten. Persoonlijk zou ik het niet aanraden, zelfs al is je uiteindelijke lengte 1 meter 20, dan maakt die 2 centimeter winst niet dat je overal bij kunt komen zonder krukje of op een gewone fiets kunt fietsen. Ik zie niet zo snel situaties waarin een heel geringe lengtewinst echt die drie jaar van intensieve behandeling zou rechtvaardigen.

Je zou je huisarts om advies kunnen vragen, niet omdat je daadwerkelijk je lengte kunt beïnvloeden maar die kan eventueel wel aan de hand van je verdere puberteitsontwikkeling en indien nodig röntgenfoto's van je groeischijven een inschatting geven van of je nog veel zult groeien of niet.

Voor het overige: kijk eens wat kleding optisch gezien doet met je lengte, of draag schoenen met een dikkere zool zodat je iets hoger staat. En als je er écht mee zit, zou je psychologische hulp kunnen zoeken. Maar met jouw lengte ben je helemaal niet erg klein voor een 18-jarige, misschien moet je dat ook leren inzien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uitgebreid antwoord!

Andere antwoorden (1)

Je bent niet erg lang, maar niet kort genoeg om in aanmerking te komen voor groeihormonen. Ook wordt er al met groeihormonen begonnen op zeer jonge leeftijd. Er zal geen arts zijn, die jou wil helpen aan groeihormonen op 18 jarige leeftijd, maar ook zeker niet met de door jou bereikte lengte. Leer dus gelukkig te zijn met de lengte die je hebt. Dat is beginnen met dat te accepteren. Kom je hier niet uit, ga dan eens met je huisarts praten over dit probleem, die kan je helpen om je lengte te accepteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan ze gewoon op internet kopen of ik heb ook een maat die ze al jaren gebruikt kan ik die gewoon niet voor mezelf gebruiken? Kopen is niet illegaal in Nederland van Anabolen en zulke dingen, het verkopen wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou het je niet aanraden. Je weet nooit wat je werkelijk koopt op het internet. Een broek of shampoo kun je gokken, maar pas op met medicatie. Er wordt veel rommel aangeboden, voor schrikbarende hoge prijzen. Dit zijn dingen die je met je arts bespreekt en beslist, niet met de knoppen van je computer. De echte groeihormonen, die je in lengte doen groeien, zitten niet in pillen of poeders, maar worden via een injectie ingebracht.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik zou het niet riskeren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb hier een veilige oplossing voor je, die je zonder risico voor je gezondheid kunt bestellen:
http://www.langerworden.nl/btall-bestellen.html