Wanneer ben je volwassen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.9K
Rieneke1
14 jaar geleden
hoe definieer je volwassen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook een goeie vraag :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen worden nooit volwassen.

Antwoorden (17)

Als je dood gaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ter verheldering: Wassen is groeien, volwassen is (geestelijk en/of lichamelijk) volgroeid. Je kunt je hele leven lang doorgroeien.
14 jaar geleden
Als je voor 100% voor je zelf kan zorgen en voor andere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volwassen, als zijnde uitgegroeid, lichamelijk en geestelijk... Ik hoop nooit, vooral dat geestelijk dan, maar goed eerlijk is eerlijk ook lichamelijk zijn er zaken die blijven groeien.

Volwassen in de zin van de verantwoordelijkheid van de eigen acties kunnen/moeten dragen, ach eigenlijk verschilt dat per mens, maar men houdt ergens tussen de 18 en de 20 aan, geloof ik (behalve de speciale situaties dan).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk op het moment dat je geheel zelfstandig bent.
Je hebt je eigen huis en baan, en bent dus niet meer afhankelijk van je ouders.

Maar het zit natuurlijk ook voor een groot deel in je gedrag. In een apepakkie stomdronken over straat zwalken vind ik niet erg volwassen.

Conclusie: Je bent volwassen op het moment dat je dat zelf vind, en je daar ook naar gedraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk als je voor je zelf kunt zorgen en voor anderen.
En heel belangrijk, GEEN schulden maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wettelijk bij je achttiende levensjaar, maar sommige mensen worden het nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meerderjarig ben je als je achttien jaar wordt, maar volwassen zijn is een heel ander verhaal. In de ontwikkelingspsychologie wordt de volwassenperiode gekenmerkt door balans. De keuzes op gebied van partner en loopbaan zijn gemaakt. Deze periode is rond je vijfendertigste levensjaar. Het is dus geen kwestie van leeftijd maar een kwestie van ontwikkeling en gedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de wet met je 21 jaar, als je dan werkt, krijg je ook je volle salaris.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht toch 18?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat geld voor alcohol tabak en reibewijs.
Volgens mij is dat opverdeelt in 2 delen/volwassenwet.
Met je 21 ste jaar ben je voor de wet compleet volwassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt je ook bij de woningbouw inschrijven als je 18 bent, maar als je een normale baan hebt, met een normaal salaris, dan kun je geen huur betalen, als je 18 bent, dus kun je niet op jezelf gaan wonen, ja of je moet een goede opleiding hebben gehad, maar daar geld weer, dat je dan wel langer moet studeren, dus kun je ook geen huis huren.
Maar als je 21 bent, gaat je salaris een stuk omhoog, en dan kun je wel huur betalen, en op jezelf gaan wonen.
Even studentenkamers niet meegerekend, kun je niet echt een huis noemen.
Of je moet het geluk hebben, dat je een rijkelui's kind bent, en dat papa en mama voor jou iets huren of kopen.
Dus met je 21 ste kun je in de meeste gevallen pas op jezelf gaan wonen.
En om een huishouden te doen, moet je ook wel redelijk volwassen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, ik dacht dat je met je 18e 100 procent volwassen was...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bovenstaande antwoord geldt voor je 1e reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lange antwoord, geld voor dat je in de meeste gevallen 21 moet zijn, als je huur wilt kunnen betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als je 18 bent, alcohol tabak reibewijs, en inschrijven bij een woningbouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aha!
Als je in staat bent de verantwoordelijkheid voor je daden te dragen.
Dat is volgens de wet op je 18de, maar in de praktijk als je tegen de 30 loopt (of zelfs erna).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Wanneer ben je volwassen?"

Men mag zichzelf ‘volwassen’ noemen,
wanneer men, zonder de hulp van anderen,
zelfstandig (en verstandig) kan handelen
en de verantwoording neemt
over zijn/ haar eigen kinderlijkheid…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je als een perfect puzzelstukje past in de puzzel die de maatschappij heet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Artikel 1:233 BW luidt:
Minderjarigen zijn zij, die ouderdom van achttien jaren niet hebben bereikt en niet gehuwd of geregistreerd zijn dan wel gehuwd of geregistreerd zijn geweest of met toepassing van art. 253ha meerderjarig zijn verklaard.

Artikel 253ha 1. De minderjarige vrouw die als degene die het gezag heeft, haar kind wenst te verzorgen en op te voeden kan, indien zij de leeftijd van zestien jaren heeft bereikt, de kinderrechter verzoeken haar meerderjarig te verklaren. 2. Het verzoek kan ten behoeve van de vrouw ook worden gedaan door de raad voor de kinderbescherming. Deze behoeft hiertoe haar schriftelijke toestemming. Het verzoek vervalt, indien de vrouw haar toestemming intrekt. 3. Het verzoek kan ook voor de bevalling door of ten behoeve van de vrouw worden gedaan, alsmede indien de vrouw eerst omstreeks het tijdstip van haar bevalling de leeftijd van zestien jaren zal hebben bereikt. In dat geval wordt op het verzoek niet eerder dan na de bevalling of, indien de vrouw op dat tijdstip nog geen zestien jaar is, nadat zij die leeftijd heeft bereikt, beslist. 4. De kinderrechter willigt het verzoek slechts in, indien hij dit in het belang van de moeder en haar kind wenselijk oordeelt. Indien een ander met het gezag is belast, wordt de moeder daarmee belast. 5. De minderjarige vrouw is bekwaam in rechte op te treden en tegen een uitspraak beroep in te stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste mensen belanden rond hun 35e levensjaar in de 'volwassen fase'. Ze zijn dan psychisch volgroeid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij als je jezelf dat zo voelt, de buitenwereld kan er wel weer anders over denken. Als je je connectie kwijt bent met je innerlijke kind, in die zin streef ikzelf niet naar volwassenheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Johan Cruijf zei het al: ieder voordeel heb zijn nadeel. Alles wat er in je zit aan kwaliteit, kan je ook tegenwerken. Creativelingen kunnen chaotisch zijn en ordelijke mensen dogmatisch om maar iets te noemen. ‘Echte volwassenen’ hebben daar een balans in gevonden en kunnen toegeven dat een deel nooit geleerd kan worden, beter aan anderen overgelaten kan worden en dat ook gunnen. Aan de andere kant durven staan voor je eigen kwaliteiten en dat durven toe te voegen.

Sommigen hebben het idee de volwassenheid te hebben bereikt door in alle situaties hetzelfde ‘trucje’ toe te voegen. Terwijl daar soms niemand op zit te wachten. Anderen hebben het idee dat volwassen is dat er wordt afgewacht en berust wordt geen aandeel te hebben in het geheel, dit is ook jammer en doet geen eer aan de persoon zelf en ook niet aan zijn/haar omstanders.

Volwassen is, met andere woorden, er durven zijn en er ‘niet zijn’, als het zo moet zijn.

Volwassen is, met andere woorden, een symbiose aan durven te gaan tussen berusting en besturing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je:

a) meerderjarig bent;
b) geheel de verantwoordelijkheid hebt en accepteert voor je eigen leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
A - volgens de wet 18 jaar, en daarmee verantwoordelijk voor je eigen daden.

B - vanaf 21 jaar ook verantwoordelijk voor je eigen inkomen

C - vanaf 23 jaar heb je recht op minimaal een volledig minimumloon