Wordt bij Alzheimer je bewustzijn aangetast of juist je onbewuste?

We halen onze info uit het onbewuste en praten met ons bewuste.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Bij dementie veroorzaakt door de ziekte van worden zowel onbewuste als bewuste denkprocessen aangetast. Alzheimer wordt gezien als de meest voorkomende oorzaak van dementie. Dementie van het Alzheimer type kenmerkt zich door een geleidelijk begin en een langzamer onomkeerbare achteruitgang. in het begin is het bewustzijn bij mensen met deze dementie is vaak relatief helder. Dat wil zeggen: de manier waarop ze met je praten laat vaak weinig bijzonders zien. Later zie je dat patiënten zich verder terug lijken te trekken en niet meer op sociaal wenselijke manier communiceren met hun omgeving. Maar door middel van muziek en/of snoezelen blijkt vaak het bewustzijn nog helder aanwezig, alleen verandert de reactie naar de buitenwereld. De diagnose 'ziekte van Alzheimer' kan pas na het overlijden van de patiënt bij microscopisch hersenonderzoek met zekerheid gesteld worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De ziekte van Alzheimer is een aandoening waarbij delen van de hersenen verschrompelen, op vele plaatsen 'plaque'-vorming optreedt. De schade is dus niet plaatselijk en raakt alle hersendelen. Na ca. 5 jaar worden vaak de vitale hersendelen beschadigd en overlijden veel patienten.

Onbewust gedrag (stemmingen) lijdt er dus net zo onder als bewust gedrag (aan- en uitkleden).