Dit heeft bijna nooit iets te maken met de schildklier,men moet wel naar andere oorzaken kijken:
Strottenhoofdoedeem kan ontstaan door allergische reacties (op bijv. medicijnen of insectenbeten), letsel (door ongelukken, inslikken van bijtende stoffen), infecties (strottenhoofdontsteking), of keeloperaties. Het kan ook ontstaan als gevolg van bepaalde ziekten, zoals het venacavasuperiorsyndroom (waarbij door druk op de bovenste holle ader bloedstuwing naar de keel en het gezicht optreedt), verstopping van de halsader of slecht werkende nieren (waarbij in het lichaam vochtophoping plaatsvindt). De ziekte kan ook erfelijk zijn (erfelijk angio-oedeem), of kan ontstaan door een verstopping als gevolg van kanker.
fremar
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, je strottenhoofd kan niet opzetten door een slecht werkende schildklier. Grenst geeft al een aantal oorzaken waardoor het strottenhoofd wel op kan zwellen; deze zijn allemaal zeldzaam.

Als u een slecht werkende schildklier heeft en een zwelling in de hals ziet, dan lijkt het me waarschijnlijker, dat u een zwelling van de schildklier zelf ziet. Bij schildklierproblemen komt het vrij vaak voor dat deze groter wordt; dit wordt een struma genoemd.

Als u nog niet bij de huisarts bent geweest dan is het wel verstandig dat alsnog te doen. Het kan dan zijn dat uw dosering aan medicatie gewijzigd moet worden. Als u nog geen medicijnen krijgt heeft u die mogelijk wel nodig.