mag werkgever je dwingen tot het volgen van een andere behandeling?

Mijn bedrijfsarts heb ik zelf niet gesproken maar hij heeft gegevens opgevraagd bij mijn behandelend arts waar ik inmiddels op de wachtlijst sta. dit zou nog wel eens een week of 6 kunnen gaan duren (vakantie periode etc) nu heeft mijn bedrijfsarts in zijn advies vermeld dat het mogelijk ergens anders in een ander ziekenhuis sneller kan. Mijn werkgever heeft hierop direct met wat ziekenhuizen gebeld en er is inderdaad een instelling waar de behandeling sneller zou kunnen plaatsvinden.

Ik heb echter reeds een behandelovereenkomst getekend bij mijn huidige arts en heb tevens gezien mijn medische beperking de energie niet om weer een intake traject te beginnen.

ben ik verplicht om naar een andere behandelaar te gaan als werkgever dit van mij vraagt omdat ze daar sneller kunnen behandelen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat bedoel je met behandelovereenkomst? Ik vind best dat jij er moeite voor kan doen en dat met die behandelovereenkomst moet jouw bedrijfsarts dan maar oplossen. Of het verplicht is weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als welgemeend opkikkertje een + voor jouw vraag Liefs en fijn weekend nog!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe weet jouw werkgever, wat voor jou een geschikte behandeling is?
Sinds wanneer is hij een medisch specialist?
Ik maak het zelfde mee.. Ik heb een aandoening waarvan ze de oorzaak nog niet bekend is, en dus waar ze nog geen goede behandeling voor hebben. Mn manager blijft door zagen over dat ik behandelingen moet ondergaan en pillen moet slikken. Ik heb wel duidelijk gemaakt, dat ik geen chemicalien in mn lichaam ga stoppen, waarvan niet zeker is of ze gaan helpen en wat de lange termijn gevolgen zijn..
Gewoon voet bij stuk houden. Jij bent de enige die weet welke behandelingen voor jou goed zijn.
Natuurlijk kan je de optie van je werkgever aan je arts geven om te beoordelen of het iets is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als jij je bedrijfsarts niet hebt gesproken hoe kan hij dan jouw gegevens opvragen, jij moet hier namelijk toestemming voor geven.
Aan de andere kant ben jij verplicht om aan je herstel mee te werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb inmiddels hier een account aangemaakt, deze vraag is van mij. De bedrijfsarts heeft een toestemmingsformulier aan mijn werkgever gegeven en die heb ik ondertekend, en heb ik vervolgens zelf aan mijn behandelend arts moeten geven. vervolgens moest mijn behandelend arts mijn werkgever nog bellen omdat de gegevens van de bedrijfsarts niet op het formulier stonden.. al met al allemaal een hele vreemde gang van zaken, hoe vaak ik het ook vraag ik krijg de bedrijfsarts niet te spreken(aan het begin van mijn ziekmelding wel bij hem geweest), dus wellicht dat de adviezen wel helemaal niet van een bedrijfsarts afkomen wie zal het zeggen alles gaat via mijn werkgever of de door hem aangestelde zelfbenoemde verzuimspecialist. Heb inmiddels mijn advocaat gesproken, hoef sowieso niet in gesprek met mijn werkgever over mijn behandeling eventueel kan de bedrijfsarts hierover met mij in gesprek gaan en dat vind ik uiteraard prima, overigens denk ik niet dat ik dan zou willen instemmen met een andere (alternatieve) behandeling elders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je had nooit je ziekte hoeven bespreken met je werkgever en je hebt alle recht om een gesprek aan te vragen met de bedrijfsarts, zeker als je al langer dan 6 wk ziek bent moet je een gesprek gehad hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mijn werkgever is na ongeveer 6 maanden van bedrijfsarts veranderd. Toen heb ik 1 gesprek gehad en later nog eens telefonisch. verder nooit meer wat van hem gehoord alles via werkgever maarja als je aangeeft eerst de bedrijfsarts ergens over te willen spreken dan maken ze je toch een beetje angstig met regels als loonsancties als je niet meewerkt etc. dus heb inmiddels via mijn rechtsbijstand wat hulp ingeschakeld het moet natuurlijk wel gewoon op een normale manier gaan dat ik ziek ben is al erg genoeg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is toch echt verplicht om naar de bedrijfsarts te gaan bij ziekte: http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/arbowet--en--regelgeving/verantwoordelijkheden/bedrijfsarts.html

Het beste antwoord

Voorzover ik weet niet. Neem contact op met de zorgverzekeraar. In Nederland is vrijheid van keuze van arts of ziekenhuis en in je zorgpolis staat voor welke opties je hebt gekozen ( vrije keuze of die ziekenhuizen die de zorgverzekering heeft geselecteerd). Niemand kan je dwingen je door een ander te laten behandelen en omdat er in het hele arbeidsrecht niets staat over inmenging van de werkgever in de behandeling van een zieke medewerker, is de kans dat de baas je ontslaat wel heel gering ( trouwens, tijdens ziekte is er ontslagbescherming) en daarna heeft de rechter er ook nog iets over te zeggen. Iets anders is, dat je je genezing niet in de weg mag staan, maar niemand kiest ervoor ziek te blijven voor de pret.
Eerst je zorgverzekeraar inschakelen en daarna praten met je huisarts. Je hebt de behandelovereenkomst met het ziekenhuis van je keuze al getekend, dus zomaar overstappen lijkt mij niet zonder neer mogelijk. Ik vermoed dat de bedrijfsarts een beetje tè voortvarend is. Hij zou op zijn allerminst met jou moeten overleggen. Stel dat die nieuwe dokters je niet liggen, je dossier niet kennen als je normale behandelende arts of het ziekenhuis slecht bekend staat, daar wil je toch niet heen, afgezien van je beperking en je eigen mening etc?
Laat je niet opjutten. Overleg met zorgverzekering, praat met je arts en neem daarna zo nodig contact op je de arts die je gaat behandelen( dus niet de nieuwe keuze).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Indien jouw werkgever tot een overeenkomst kan komen met jouw huidige arts dan staat niets die andere procedure ter behandeling in de weg.

Indien jouw huidige arts deze procedure aanvecht dan kan jij alles bij het oude laten
maar...
dan geef je jouw werkgever mogelijks een geldige (wettelijke) reden om jou te ontslaan omdat hij zich dan eventueel kan beroepen op jouw 'onwil' om sneller weer aan de slag te gaan.

Bekijk deze situatie eens vanuit het standpunt van jouw werkgever.
Heb jij enig idee wat een niet actieve werknemer hem kost?
Zou jij als werkgever happy zijn met een uitgavepost waar geen toegevoegde waarde voor het bedrijf uit voortkomt?

Ik begrijp jouw standpunt wel maar denk voor jezelf ook eens verder na, indien jij sneller kan geholpen worden dan kan je ook weer sneller herstellen en dan kan je ook weer sneller op leuke wijze aan het leven deelnemen.

Of ben je uitgekeken op jouw werk hou jij bewust of onbewust één en ander aan het lijntje?

Wees eerlijk met jezelf en wees vervolgens eerlijk met anderen anders krijg je gegarandeerd met meer tegenslagen te kampen dan eender wie lief is.
Als je eerlijk bent komt er altijd een oplossing die beter bij jou past dan jij nu voor mogelijk acht.
En om eerlijk te kunnen zijn moet je jezelf en jouw eigen beweegredenen regelmatig in vraag durven te stellen want soms beseffen we zelf niet hoe laks we met onszelf en onze interactie/communicatie met anderen omspringen.

Liefs en veel Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mee eens, alleen de behandelaar die men heeft gevonden zit een stuk verder weg en ik heb dus gewoon medische redenen om hier niet mee verder te kunnen. Ik heb vele baat bij een snelle behandeling, vind alleen wel dat ikzelf zou moeten kunnen kiezen waar ik deze behandeling volg ook met inachtneming van medische mogelijkheden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is inderdaad nodig dat we voor onszelf opkomen want wij en niemand anders weten het best tot hoever we écht kunnen gaan vooraleer we aan onze limiet zitten. Soms kan het aan te raden of noodzakelijk zijn om je op anderen hun mening te verlaten maar even vaak ook niet. Jij beslist inderdaad over jouw lot. Dus zou ik zeggen en schrijven dat je eens een verhelderend gesprek met jouw baas 'moet' aangaan in bijzijn van jouw huidige arts en eventueel in bijzijn van een derde onafhankelijke partij met kennis van zaken zodat nadien jouw woorden niet anders worden ingezet dan jij ze bedoeld had. Probeer gewoon de gevolgen van de ene beslissing tegenover de andere in te schatten en kies dan voor het scenario dat naar jouw mening en naar jouw gevoel het best bij jou past.
Als je dat in eer en geweten met jezelf doet dan zal je er altijd een goed gevoel aan overhouden en daar kan je alleen maar beter in je vel door zitten. Ik wens je bij deze heel veel sterkte en een fantastische toekomst!