Hoe voorkom ik lucht inslikken?

Ik slik de laatste tijd heel veel lucht in. Iedere keer als ik slik, heb ik het gevoel alsof ik net een grote hap lucht heb ingeslikt. Hierdoor krijg ik een opgeblazen gevoel, laat ik veel winden en moet ik constant boeren. Ik snap niet waarom.

Het vervelende is; ik heb al eetproblemen en het opgeblazen gevoel maakt het nog veel erger. Ik wordt er bang van en ga vervolgens minder eten, langer (en verder) rennen en doe veel buikspieroefeningen in de hoop dat het opgeblazen, volle gevoel weg gaat.

Ik heb al andere tips gelezen; geen fris drinken, niet schrokken, geen kauwgom kauwen en niet roken. Ik doe geen van deze dingen.

Dit moet stoppen, dit gaat compleet de verkeerde kant op.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
Wat voor eetprobleem heb je? Eet je te weinig?
Winden en boeren laten zijn normale reacties, maar als je er veel last van hebt kan wel vervelend zijn.
Weinig eten, rennen en buikspieroefeningen helpen in elk geval niet.
Als je bijvoorbeeld een appel op een lege maag eet, ga je juist sneller boertjes laten omdat het gelijk gaat gisten in je maag (persoonlijke ervaring). Ik gok eerder dat je opgeblazen gevoel en verteringsproblemen veroorzaakt worden door je eetprobleem. Als je te weinig eet, kan je lichaam vocht gaan vasthouden. Heb je al eens geprobeerd om meer te eten? Dan zou het uiteindelijk minder moeten worden. Of mogelijk heb je een intolerantie voor iets van je voeding, dat kan ook op je darmen en maag werken. Als je niet verteld wat je eetprobleem is, en wat je ongeveer eet op een dag, is het lastig om te proberen je verder te helpen,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hebt u last van veel stress? Dit doet me denken aan chronische hyperventiltie..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat wilde ik net ook zeggen, maar het is geen hyperventilatie. Met hyperventilatie kan je niet goed ademen en heb je een soort brok in je keel. Heb jij hier last van dat het lijkt alsof je niet genoeg ademt?

Het beste antwoord

Uit je beschrijving krijg ik de indruk dat je verkeerd bent gaan ademhalen. Daar is een woord voor: aërofagie.

Je kunt het beste zo snel mogelijk via je huisarts een doorverwijzing vragen naar een logopedist. Die kan jou leren om anders adem te halen, waardoor dit niet meer gebeurt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beter is nog naar Mensendieck -of Cesartherapie te gaan. Dan leer je ook bewust met je ademhaling bezig te zijn door middel van ontspannings -en ademhalingsoefeningen.