Ik heb last van heftige langdurige opvliegers waarbij ik veel transpireer.Wat kan ik hieraan doen?

Ik heb last van heftige langdurige opvliegers waarbij ik heel veel transpireer. Wat kan ik hieraan doen?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik ben een vrouw van 53 jaar.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Amadea
10 jaar geleden
Had je dat ook vóór de hittegolf al? Anders kan het goed zijn dat de weersomstandigheden dit veroorzaken! Veel water drinken om je vochthuishouding op peil te houden.

Antwoorden (2)

Acupunctuur: Opvliegers kunnen met ongeveer de helft verminderen met acupunctuur, blijkt uit betrouwbaar kleinschalig onderzoek.

Fyto-oestrogenen en zilverkaars (Ymea): Bij sommige vrouwen hebben deze middelen geen enkel effect, bij andere nemen de opvliegers af met 40 tot 50 procent. Bespreek gebruik van alternatieve middelen echter altijd eerst met de huisarts, zeker als je medicijnen slikt. Zilverkaars kan in zeldzame gevallen leverafwijkingen geven.

Hypnose: Er zijn wetenschappelijke aanwijzingen dat hypnose het aantal, de duur en de hevigheid van opvliegers kan helpen verminderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel naar. Ik ken het probleem. Had psychsch ook klachten; slapeloosheid en concentratie problemen. Hormonen hielpen bij mij niet. Een homeopatisch middel van Vogel, iets. Heb een vrij strak dieet gevolgd, van zuiver eten en drinken. Geen alcohol; koffie; thee; witte suiker en specerijen! Ontspannend en inspannend bewegen zodat ik gezond transpireerde! Volgens een Genecoloog had ik teveel mannelijke hormonen. Ik was te verbrouwereerd om hier verder op in te gaan. Jammer achteraf.)Misschien kun jij dit nog uitzoeken. (Heb altijd wel veel aan sport gedaan!) Nu ben ik 60 jr. en is (na 15 jr.) de rust weergekeer. Hopelijk duurt het bij jou minder lang! Cristiane Beerland noemt in haar boek,"De sleutel tot zelf-bevrijding", de overgang als de nieuwe geboorte in jezelf! Je beendigt een periode in je vrouw zijn, om plaats te maken voor een nieuwe! Ik geloof dat zij nog een speciale toevoeging gemaak heeft specifiek over de overgang! Het is in iedergeval belangrijk om naar binnen in jezelf te keren! Hoe is voor iedere vrouw weer anders. Probeer je gevoel te volgen! Veel sterkte en wijsheid toegewenst!
Het beste wat u kunt doen is naar uw huisarts gaan en dit met hem/ haar bespreken.

Opvliegers en de aanvallen van transpireren vallen onder de zogenoemde vasomotorische verschijnselen bij de overgang. Dit kunnen erg lastige symptomen zijn. Lichtpuntje is misschien dat ze doorgaans na 4-6 jaar weer overgaan; aan de andere kant zijn er ook vrouwen die er de rest van hun leven last van blijven houden.

Als u toch wilt dat er iets aan gedaan wordt, dan is de enige therapie die echt werkt het slikken van hormonen. Dit is iets dat echter goed afgewogen dient te worden. Het slikken van de hormonen heeft immers een aantal ernstige bijwerkingen. Deze bijwerkingen zijn zeldzaam, maar als ze optreden kunnen ze levensbedreigend zijn; denk bijvoorbeeld aan diep veneuze trombose, borstkanker, hartinfarct of CVA. De klachten van de overgang zijn weliswaar erg lastig, maar zeker niet levensbedreigend.

Welke (combinatie van) hormonen u zou moeten krijgen is afhankelijk van een aantal zaken; zoals uw medische voorgeschiedenis en of u uw baarmoeder nog heeft.

Als u overgewicht heeft, dan helpt het soms om af te vallen. Dit laatste is niet heel hard aangetoond, maar er zijn wel duidelijke aanwijzingen voor.

Van de plantaardige middelen (de phyto-oestrogenen) is in betrouwbaar onderzoek gebleken dat het niet werkt, maar wel dezelfde bijwerkingen heeft als de reguliere hormonen. Wel zijn er bij onderzoek aanwijzingen voor een relatief sterk placebo-effect.
Een van de onderzoeken waarin dit is aangetoond zal ik als bron toevoegen.

Wel het een en ander om tegen elkaar af te wegen dus; dat kunt u (in mijn ogen) het beste samen met uw huisarts doen.