Mijn zus zegt dat tv kijken in het donker slechts is voor je ogen. Is dat waar?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (9)

nee. absoluut niet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, je ogen worden er wel vermoeider door. Niet te lang kijken in het donker dus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ten eerste moet je altijd naar je zus luisteren:) en daarbij is het nog waar ook. Nou ja, slecht, dat is nogal overdreven.

Je oog moet zich aanpassen aan de hoeveelheid licht, anders zou je blind zijn als je op een zonnige dag naar buiten gaat. Een TV-beeld wisselt nogal snel van licht naar donker: tussen reclames, in een film, allerlei scenes die zich met verschillend licht afspelen.

In een donkere kamer moet je oog zich dus veel meer aanpassen dan in een lichte omgeving, daar maakt het licht van de TV (en de wijzigingen) immers minder deel uit van het totaal...

Groeten aan je zus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee.
Vroeger zeiden ouders tegen kinderen dat ze hun ogen bedorven met het lezen bij weinig licht. Later kwamen ze erachter dat het je ogen zelfs 'traint'.
Toch bleef dit fabeltje tientallen jaren populair...
15 jaar geleden
Dat is een fabeltje.

Ooit door ouders in het leven geroepen om ht plezier in de TV wat te temperen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
opeenvolgene lichtverschillen - wat een TV eigenlijk is - is in een donkere omgeving slechter voor je ogen dan in een verlichte omgeving.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk toch dat je zus gelijk heeft.
Laten we eerst het fabeltje uit de wereld helpen dat lezen in het donker slecht voor je ogen is.
Hier heb je te maken met niet veranderende lichtomstandigheden. Het is hooguit moeilijk lezen in het donker.

Maar nu in het donker TV kijken. Das andere koek. De omgeving waar je zit is dus donker. Hierdoor zullen je ogen zich gaan aanpassen door ervoor te zorgen dat je pupillen helemaal open gaan staan zodat er veel licht naar binnen kan treden.
Nu komen er plots fel verlichten beelden voorbij op de TV. Je oog kan zich niet heel snel aanpassen. Er valt dus teveel licht op je netvlies.
Dit zal op de langere termijn een negatief effect op je ogen kunnen hebben.

Het simpelste wat je kunt doen is een lampje aan doen in de buurt van de tv.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo kun je het ook zeggen:)
en niet te vergeten: je krijgt er vierkante ogen van