is het gevaarlijk om van de hete buitenlucht in de douche te stappen?

Toegevoegd na 5 minuten:
Er werd mij verteld dat ik een beroerte kon krijgen als ik gelijk in de douche zou stappen, nadat ik buiten ben geweest, in deze hitte. Geen idee of dat waar is..?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Een groot verschil in temperatuur is niet verstandig. Wat je wel kunt doen is het water eerst aanzetten en dan zorgen dat het lauwwarm is voordat je er onder gaat staan. Je zal zien dat het heerlijk verkoelt en als je er langer onder staat kun je het wel iets kouder zetten als je dat nog wilt, maar NIET KOUD ... ga niet onder een KOUDE douche staan al je zo van buiten uit de hitte komt, dat is NIET GOED.

Ook ijskoud drinken als je zo oververhit bent is niet verstandig, het beste zou zijn om hete thee te drinken, maar gewoon niet-ijskoude frisdrank of koude thee is ook goed.

Toegevoegd na 22 minuten:
Je kunt een hartstilstand krijgen, of een beroerte ook kan weet ik niet.
Met erg koud drinken als je oververhit bent, kun je ook ter plekke dood gaan. Je zou niet de eerste zijn.

Als jij oververhit bent is het niet goed, daar gaat het om, niet of je 1 minuut in de hete buitenlucht gestaan hebt. Wij zijn hier in Nederland niet gewend aan deze enorme hitte, oververhit raken komt omdat je lichaam niet gewend is aan deze temperatuur, daar gaat het om.

[Uit de bron:] Oververhit raken
Symptomen
-Gezwollen ledematen (oedeem)
-overvloedig zweten
-tekenen van uitdroging (minder urine, donkergeel gekleurd; dorst; droge mond; prikkelbaar, rusteloos; ingevallen ogen...)
-soms krampen
Wat doen?
-Ga onmiddellijk uit de zon of zoek een koele plaats op
-Ga eventueel liggen met de benen omhoog
-Veel en regelmatig drinken
-Contacteer bij twijfel een arts.

Kijk in de bron voor veel meer info m.b.t. OVER-verhitting de symptomen en eventuele voorkoming en oplossing van dit probleem. Daar staat ook wanneer je in levensgevaar bent. [• Snel optreden is van vitaal belang. Het slachtoffer is in levensgevaar. Waarschuw onmiddellijk de hulpdiensten.]

Kijk dus uit en lees wat je wel en niet kunt doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
En hoe zit het dan met de overgang van een hete sauna en direct in een ijskoud buitenbad? Als je gezond bent kan het absoluut geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat weet ik niet.
Oververhit onder de koude douche is niet goed, lauwwarm is geen probleem, waardoor je weer afkoelt tot een normale temperatuur.
Ook weet ik dat inspanning en verhitting in combinatie met ijskoude drank/vloeistof dodelijk kan zijn.
Als dat gevaarlijk zou zijn dan zouden de sauna niet bestaan
Meestal is het onder een douche nog warmer als buiten.
Onder een ijskoude douche gaan kan wel problemen geven wanneer je een zwak hart hebt. Maar dat is altijd met een risico ook bij koud weer.
Wat je wel kan hebben is dat je bezweet onder een douche gaat je een zweetaanval krijgt, waardoor je lang blijft doorzweten.
Robby BB

Toegevoegd na 6 minuten:
Het zou dan ook bv in Spanje gevaarlijk zijn wanneer je van buiten uit de hitte in een grootwarenhuis te gaan waar er airco is.
Als je toch niet gerust bent dan kan je best eerts da uiteinde van je lichaam eerst nat maakt en zo richting hart gaat.
Dus handen, onderarm, bovenarm, schouder bovenlichaam en het zelfde met de benen