Is een radioloog bevoegd om een zgn kissing stent te plaatsen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij mij weten is een radioloog een arts met een eh hoe heet dat ook alweer... in ieder geval een extra studie radiologie. Maar misschien is jouw radioloog ook wel chirurg. Even in je ziekenhuis navragen zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn allerlei ingrepen die veel door radiologen worden gedaan. Allerlei - vaak relatief kleine - ingrepen onder doorlichting bijvoorbeeld, zoals inderdaad o.a. het plaatsen van stents. Valt allemaal onder de interventieradiologie. Daar hoef je dus geen chirurg voor te zijn. Sowieso geldt binnen de geneeskunde over het algemeen dat je bevoegd bent als je bekwaam bent. Oftewel: als een arts een ingreep kán uitvoeren en er voldoende ervaring mee heeft, is hij ook bevoegd ze uit te voeren. (Enigszins versimpeld, maar toch.)

Antwoorden (1)

Een radioloog is gespecialiseerd in de medische beeldvorming van patiënten. Met behulp van röntgenstralen, ultrageluid of magnetische resonantie maakt hij/zij beelden (foto’s) van de patiënten om erachter te komen welke ziektes de patiënt heeft.

Maar het blijft niet bij foto's maken en diagnoses stellen. Een belangrijke taak van de radioloog is het behandelen van patiënten. Dat gebeurt bijvoorbeeld via dotteren en stenten, twee methodes om een vernauwing in een slagader op te heffen.